HK: Velfærdsnedskæringer tryner arbejdsmiljøet

Et nyt ekspertudvalg er ikke engang tilnærmelsesvist svaret på, hvordan vi får rettet op på et stadigt mere skrantende arbejdsmiljø, hvor der alt for ofte ikke er sammenhæng mellem krav, opgaver og ressourcer, lyder det fra HK Kommunal.

- Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) erkender nu, at der skal gøres noget for at få bugt med det stadigt dårligere arbejdsmiljø på danske arbejdspladser. Det er ret beset også det eneste opløftende, man kan sige om dagens regeringsudspil. Sådan lyder det fra næstformand Mads Samsing i HK Kommunal, der repræsenterer blandt andre ansatte på jobcentrene, lægesekretærer og borgerservicemedarbejdere.

Meldingen fra Mads Samsing kommer efter, at regeringen på baggrund af tal om foruroligende stigninger i antallet af overbelastninger blandt de ansatte nedsætter et ekspertudvalg, der skal gentænke arbejdsmiljøindsatsen. Men et ekspertudvalg er ifølge HK Kommunals næstformand ikke svaret på udfordringerne.

- Det kan ikke komme som en overraskelse for nogen, at det går den forkerte vej med arbejdsmiljøet. I løbet af de seneste seks år er der blevet 30.000 medarbejdere færre til at tage sig af den borgernære velfærd, og det går hårdt ud over arbejdsmiljøet. Set i det lys er det særdeles begrænset, hvad et ekspertudvalg kommer til at rykke, siger Mads Samsing.

Mads Samsing forventer, at det nye ekspertudvalg skal holde sig til at komme med forslag inden for den nuværende økonomiske ramme, som det efterhånden er kutyme.

- Vi og de tillidsvalgte og mange steder også dygtige ledere på arbejdspladserne arbejder hver eneste dag på at forbedre arbejdsmiljøet inden for de givne rammer. Men for at vi virkelig kan få forbedringer, er vi også nødt til at gøre noget ved rammerne. Både økonomisk og styringsmæssigt, siger HK Kommunals næstformand.

Den side af sagen løfter regeringen ikke med et ekspertudvalg, mener Mads Samsing.

- Sagen er jo, at vores medlemmer i kommuner og regioner oplever, at der ofte ikke er sammenhæng mellem krav, opgaver og ressourcer, og inden for en række faggrupper oplever de, at deres faglighed køres over. Og det nytter jo altså ikke noget, at man processerer sig frem til løsninger, hvis man samtidig gennem minusvækst amputerer antallet af offentligt ansatte, så de, der er tilbage, ikke længere har tid til at lykkes med kerneopgaven, fastslår Mads Samsing.

HK Kommunals næstformand Mads Samsing, 21366747