HK: Velfærd forudsætter professionel administration

Finansminister Wammen går galt i byen, hvis han tror, at besparelser på administrationen giver mere borgernær velfærd, lyder det fra HK Kommunal.

- De administrative opgaver forsvinder jo ikke, bare fordi man sparer på administrationen. Sådan siger HK Kommunals formand, Bodil Otto, om finansminister Nikolai Wammens (S) udmelding om, at der skal bruges færre penge på administration i såvel kommuner som regioner.

Finansministerens budskab kommer i kølvandet på de netop påbegyndte forhandlinger om det kommende års økonomi i kommuner og regioner. Men Wammens regnestykke holder ifølge Bodil Otto på ingen måde vand.

- Hvis de administrative medarbejdere forsvinder, så betyder det jo bare, at lærere, pædagoger, læger og alle de andre faggrupper sidder tilbage med en opgave, der tager kostbar tid fra det, de er sat i verden for – fra deres kerneopgave. Det får man bestemt ikke mere borgernær velfærd af. Tværtimod, lyder det fra HK Kommunals formand.

Bodil Otto peger på en række undersøgelser, der samstemmende viser, at alt for mange offentligt ansatte har fået så meget administrativt arbejde, at det går ud over deres faglighed og deres mulighed for at servicere borgere eller patienter optimalt.

- Hvis vi skal frigøre de mange offentligt ansattes tid til det, de er bedst til, må HK’ere og lægesekretærer aflaste dem for det administrative. Det skaffer flere hænder til borgere og patienter. Samtidig bliver administrationen mere effektiv, fordi HK’erne er uddannet til det. Wammen bør lytte til de ansatte, der til dagligt servicerer borgerne, fremfor bare at trække administrationskortet, siger Bodil Otto.

Formand for HK Kommunal, Bodil Otto, tlf. 2946 9670

Aftale mellem IBM Danmark og HK løser sag om overenskomst1.10.2019 10:00:00 CESTPressemeddelelse

HK Privat og IBM Danmark bekræfter, at de har indgået en aftale, der fastlægger overenskomstdækningen hos IBM, herunder overenskomstdækningen hos IBM i Odense. IBM Danmark og HK Privat oplyser, at de er glade for, at forhandlingerne har ført til en aftale, som er tilfredsstillende for alle parter. Aftalen mellem CO-industri/HK Privat og Dansk Industri/ IBM Danmark betyder samtidig, at overenskomstdækningen på virksomheden er fremtidssikret. Prosas krav om overenskomst og konfliktvarsel er samtidig trukket tilbage.