HK: Vanvittigt at kommuner skal administrere seniorpension midlertidigt

At lade kommunerne vikariere, indtil den private aktør, ATP, er klar til at lege myndighed, er på mange måder dårligt politisk håndværk, lyder det fra HK Kommunal.

- Det er det rene vanvid. Så kontant lyder det fra HK Kommunals formand, Bodil Otto, efter at regeringen og dens forligspartier har besluttet, at kommunerne midlertidigt skal forvalte ordningen om seniorpension.

Formanden undrer sig over, at man mener, at kommunerne er de bedste til at overtage opgaven her og nu, men ikke på den lange bane.

- Hvis kommunerne i christiansborgpolitikernes øjne er gode nok til at varetage opgaven nu, så forstår jeg ikke, hvorfor man ikke afprøver det og siger, at opgaven skal ligge, hvor den rettelig hører hjemme nemlig hos kommunerne. Hvis kommunerne er de bedste til at varetage opgaven nu, så er de det nok også om et år, siger Bodil Otto.

Hun tvivler på, at man kan hente kvalificeret arbejdskraft ind på en midlertidig billet.

- Jeg kan da godt fortælle politikerne, at de dygtige medarbejdere allerede efter et halvt år vil begynde at søge væk, siger HK Kommunals formand.

At man på sigt vil lade ATP forvalte opgaven er ifølge Bodil Otto en yderst betænkelig vej at gå.

- Det er en glidebane, når man fjerner opgaven fra almindelige forvaltningsprincipper og i stedet overlader myndighedsafgørelser til en privat instans som ATP – som så kan skalte og valte med de kommunale pengekasser. Det hele smager af en uklædelig mistillid til kommunerne. Christiansborgpolitikerne har al mulig grund til at tænke sig om en ekstra gang eller to, lyder det fra Bodil Otto.

Formand for HK Kommunal, Bodil Otto, tlf. 2946 9670

Aftale mellem IBM Danmark og HK løser sag om overenskomst1.10.2019 10:00:00 CESTPressemeddelelse

HK Privat og IBM Danmark bekræfter, at de har indgået en aftale, der fastlægger overenskomstdækningen hos IBM, herunder overenskomstdækningen hos IBM i Odense. IBM Danmark og HK Privat oplyser, at de er glade for, at forhandlingerne har ført til en aftale, som er tilfredsstillende for alle parter. Aftalen mellem CO-industri/HK Privat og Dansk Industri/ IBM Danmark betyder samtidig, at overenskomstdækningen på virksomheden er fremtidssikret. Prosas krav om overenskomst og konfliktvarsel er samtidig trukket tilbage.