HK: Tiltrængt justering af seniorførtidspensionen

Regeringen har netop indgået aftale med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om en justering af ordningen om seniorførtidspension. Bedre sent end aldrig, lyder det fra HK-formand Kim Simonsen.

- Isoleret set er det en udmærket aftale, der løser nogle af de åbenlyse fejl og mangler ved den nuværende ordning om seniorførtidspension. Vi har gennem længere tid kæmpet for at få mere rimelige vurderinger og give flere mulighed for at få seniorførtidspension. I HK er vi glade for ændringerne, som kommer til at få positiv betydning for vores medlemmer. Også selvom det krævede et nært forestående folketingsvalg for at sætte skub i tingene, udtaler Kim Simonsen.

Ifølge HK er aftalen dog kun et første skridt i retning af at få sikret et arbejdsmarked i balance, hvor der er plads til alle og hvor ingen tvinges ud på en uværdig måde.

- På den korte bane er der jo flere ting i lovgivningen omkring førtidspension og fleksjob som har brug for et grundigt eftersyn. Og der er stadig behov for at få set på de grundlæggende strukturer omkring danskernes muligheder for at komme godt ud af arbejdslivet. Det er en større opgave, som en ny regering må tage op efter valgkampen. Det er en opgave vi naturligvis stiller os til rådighed for at være med til at løse, siger Kim Simonsen.

Kommunikationschef i HK Søren Gisselmann, M: 24 60 06 05