HK DanmarkHK Danmark

HK: Tiltrængt håndsrækning til lønmodtagerne

Regeringen har netop lanceret en trepartsaftale om midlertidig lønkompensation for lønmodtagere på det private arbejdsmarked. Det er en melding, der glæder formand for HK Kim Simonsen.

- Ingen kan vist længere være i tvivl om, at vi står i en helt ekstraordinær situation i Danmark disse dage. Corona-krisen er allerede meget mere end en sundhedskrise, og vi må gøre alt hvad vi kan for at sikre, at det ikke udvikler sig til en økonomisk krise. Derfor er det vigtigt at holde hånden under lønmodtagerne, så de dels har et arbejde at vende tilbage til, og dels er sikret lønkompensation så der kan betales husleje og købes smør til brødet, udtaler Kim Simonsen.

Situationen med corona-virus udvikler sig fra time til time, så behovet for flere indgreb og hjælpende hænder fra regeringens side er bestemt ikke opfyldt, mener HK-formanden.

- Det er jo ukendt terræn for os alle, men det er klart, at der kommer til at opstå flere udfordringer, som vi må forsøge at løse i trepartsaftaler. Der er uden tvivl mange selvstændige, atypisk ansatte og freelancere, der holder vejret for tiden, i frygt for hvad der skal ske med deres arbejdssituation, og hvordan de skal holde skruen i vandet den kommende tid, siger Kim Simonsen.

Søren Gisselmann

Aftale mellem IBM Danmark og HK løser sag om overenskomst1.10.2019 10:00:00 CESTPressemeddelelse

HK Privat og IBM Danmark bekræfter, at de har indgået en aftale, der fastlægger overenskomstdækningen hos IBM, herunder overenskomstdækningen hos IBM i Odense. IBM Danmark og HK Privat oplyser, at de er glade for, at forhandlingerne har ført til en aftale, som er tilfredsstillende for alle parter. Aftalen mellem CO-industri/HK Privat og Dansk Industri/ IBM Danmark betyder samtidig, at overenskomstdækningen på virksomheden er fremtidssikret. Prosas krav om overenskomst og konfliktvarsel er samtidig trukket tilbage.