HK: Tandklinikker bør lukke for ikke-akutte behandlinger

HK anbefaler i et brev til Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet, at aktiviteten i tandplejen og på tandklinikker begrænses.
Foto: Kåre Viemose

Tandklinikassistenter på både private klinikker og i den offentlige tandpleje kontakter i disse dage HK, fordi de har svært ved at forstå, at den nuværende nedlukning ikke gælder dem. Særligt det høje smittetryk og den nye muterede variant af coronavirus skaber bekymring og forundring blandt klinikassistenterne. Og det får nu HK til at sende et brev til Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet med krav om, at kun de mest kritiske behandlinger bliver udført.

Det er ifølge næstformand i HK Kommunal, Mads Samsing, helt oplagt at begrænse aktiviteten på tandklinikkerne, så længe der er skærpede restriktioner.

- Virus søger derhen, hvor der er aktivitet, og det er der i tandklinikkerne. Derfor bør der nu skrues ned for aktiviteten, så man kun tillader de absolut mest nødvendige behandlinger lige som i foråret 2020. Selvfølgelig ser vi også helst, at sundhedsvæsenet er åbent, men jeg deler fuldt ud klinikassistenternes bekymring. Vi bør lukke mere ned her for at andre dele af sundhedsvæsenet ikke kommer under et endnu større pres, siger Mads Samsing.

Tandklinikkernes procedurer har stor spredning af dråber og aerosoler i rummet, som påvirker både patienter og personale. Det er dråber, som hænger i luften og sætter sig på tøj og udstyr. Tandlæger er generelt dygtige til netop hygiejne og sikkerhed, men behandlingerne indebærer alligevel en risiko, som HK ikke mener står mål med at fortsætte med almindelige behandlinger.

- Alle må gøre, hvad de kan for at slå smitten ned. Selvom vores medlemmer er pakket ind fra top til tå, så er der stadig risici. Jeg mener ikke, at vi i en tid, hvor vi bliver opfordret til at aflyse aftaler og holde os så meget hjemme som muligt, kan forsvare, at klinikassistenterne skal møde på arbejde for at lave tandrensninger og rutinetjek, som kan vente, siger Anja C. Jensen, næstformand i HK Privat.

Hun understreger, at der er tillid til den faglige vurdering ude hos tandlægerne i forhold til opdeling mellem, hvad der er akut, og hvad der kan udskydes. Det er blot nødvendigt at politikerne indfører de nødvendige restriktioner, så tandklinikkerne ved, hvad de har at rette sig efter.

HK er fagforening for ca. 7.000 tandklinikassistenter i privat praksis og i den kommunale tandpleje. Ud over krav om, at aktiviteten på klinikkerne nedsættes til et minimum, opfordrer man i brevet også til, at gøre det klart, at tandklinikassistenter er sidestillet med tandlæger i vaccinekøen. Det er der nemlig uklarhed om i dag, og den uklarhed giver usikkerhed.

Foto: Kåre Viemose