HK Stat: Omfattende lockout er en unødig eskalering

Lockout er også en del af den danske model, men her er der ikke tale om ”et passende modsvar” til lønmodtagernes strejkevarsler, vurderer formanden for de 21.000 erhvervsaktive HK'ere i staten.
Rita Bundgaard er formand for HK Stat. HK Stat har medlemmer i alle dele af staten, og kontorfunktionærerne på HK Stats overenskomst er den største personalekategori i staten.

Sophie Løhdes varsel af lockout af 120.000 statsansatte er en unødig eskalering af konflikten.  Det siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat, efter at innovationsminister Sophie Løhde på et tv-transmitteret pressemøde varslede næsten alle de statsansatte lockoutet, som der overhovedet er mulighed for.

- Lockout er også en del af den danske model, men her er der ikke tale om ”et passende modsvar” til lønmodtagernes strejkevarsler, vurderer formanden for de 21.000 erhvervsaktive HK'ere i staten. HK Stat varslede i sidste uge 10 procent af medlemmerne i strejke fra 4. april. Nu har stort set samtlige medlemmer af HK Stats udsigt til at blive lockoutet fra 10. april.

- Det her er ikke et balanceret skridt. Det er et drastisk skridt, og ministeren bruger den magt, hun sidder med ved udover at være de statsansattes arbejdsgiver også at være en del af regeringen.

- Som borger i Danmark er jeg skuffet over at være en del af et demokrati, der opfører sig på den måde. Hvem er det lige, der gambler med velfærdssamfundet?

Rita Bundgaard mener, at Sophie Løhde med sin måde at besvare lønmodtagernes strejkevarsel lægger sten i vejen for et forlig om OK18 for alle offentligt ansatte.

- Hun gør det svært, men jeg håber stadig, at vi finder en forhandlet løsning i Forligsinstitutionen. Det er alle bedst tjent med. Vi forfølger medlemmernes krav til det sidste, siger Rita Bundgaard.

- Vi er mødt op til en forhandling, hvor vi er blevet bedt om at give. Hvem i det private ville acceptere den præmis?, spørger Rita Bundgaard.

- Vores medlemmer og offentligt ansatte på tværs af alle sektorer er dybt frustrerede over et kraftigt stigende arbejdspres. De bliver færre og færre og skal løbe hurtigere og hurtigere, og det kan danskerne også mærke mange steder, hvor de møder det offentlige. Samtidig har vi accepteret tre kriseoverenskomster, og så bliver vi mødt med mindre end en fastholdelse af reallønnen. Det hænger ikke sammen.

Rasmus Lindharth, journalist, 5168 7292

Tom Gotfred, kommunikationschef, 40 43 22 35

Rita Bundgaard, formand for HK Stat, 6120 6465

Billeder

HK Stat har medlemmer i alle dele af staten, og kontorfunktionærerne på HK Stats overenskomst er den største personalekategori i staten. Rita Bundgaard er formand for HK Stat og en af chefforhandlerne i CFU.