HK: Spændende pensionsudspil fra Socialdemokratiet

Socialdemokratiet har netop præsenteret deres udspil til ændringer af folkepensionen. Formålet er at give nedslidte ret til at trække sig tidligere fra arbejdsmarkedet.

”Det er ikke nem mission Socialdemokratiet har begivet sig ud på, men i HK synes vi da det er et spændende udspil. Det er godt, at der bliver set på løsninger, der vil gøre fremtiden mere tryg og sikker på arbejdsmarkedet.” udtaler Kim Simonsen, formand for HK.

I Socialdemokratiets udspil nævnes syv principper, som partiet ønsker at sætte op for en reform af adgangen til folkepension. Og flere af disse falder i god jord i HK.

”Jeg kan med tilfredshed notere, at nedslidning som følge af et hårdt, psykisk arbejdsmiljø er med i Socialdemokratiets udspil, ligesom der også er opmærksomhed på kvinder og mænds adgang til ordningen. HK-medlemmets arbejdsliv ligner naturligvis ikke en brolæggers, så det er meget fornuftigt, at fysisk nedslidning ikke bliver eneste parameter”, siger Kim Simonsen.

Mette Frederiksen har meldt ud, at arbejdsmarkedets parter vil blive inddraget i processen med at konkretisere udspillet i fald regeringsmagten skulle skifte hænder. Samtidig skal en ny ordning holde sig inden for en bestemt økonomisk ramme.

”Nogle af def stærkeste aftaler der er blevet indgået i Danmark, har været gennem trepartsdrøftelser. Så det er helt naturligt, at både vi lønmodtagere og arbejdsgiverne inviteres med ind til bordet. Nu glæder vi os bare til at følge udspillets modtagelse og blive klogere på detaljerne”, siger Kim Simonsen.

Kommunikationschef Søren Gisselmann, tlf. 24600605