HK: Regionsaftale fastholder ansatte i urimeligt arbejdspres

En milliard kroner ekstra til hospitalerne dækker ikke udgiftsbehovet fra stigende medicinpriser og nye behandlingsformer, mener lægesekretærerne i HK Kommunal, der forudser, at hospitalspersonalet også i 2019 vil skulle løbe stadigt hurtigere.

Aftalen løser langtfra det altoverskyggende problem, der nu i en årrække har hjemsøgt det danske hospitalsvæsen, nemlig at der er for få hænder, der skal løse stadigt flere arbejdsopgaver. Sådan lyder det fra lægesekretærerne i HK Kommunal om den økonomiaftale for 2019, regeringen og Danske Regioner netop har indgået.

Den samlede økonomiske ramme, der er et resultat af økonomiaftalen, vil ifølge HK Kommunals formand, Bodil Otto, betyde et fortsat hårdt, trængt arbejdsmiljø for læger, sygeplejersker, sekretærer og andre hospitalsansatte.

- Stigende priser på medicin, flere ældre og nye behandlingsformer kræver ekstra resurser på et godt stykke over den milliard, der er tilført sundhedsvæsenet med den nye aftale. Dertil kommer, at det aftalte effektiviseringsbidrag, teknologibidraget, på en halv milliard kroner yderligere vil presse hospitalernes behov for finansiering, siger Bodil Otto.

Behov for ny økonomistyring

Hun forudser derfor, at presset ikke vil blive lettet på det i forvejen hårdt trængte hospitalspersonale.

- Det kan naturligvis ikke undgå at påvirke kvaliteten af den behandling, de ansatte har mulighed for at give borgerne. Jeg ser gerne, at de samlede midler til det regionale sundhedsvæsen i fremtiden udmåles, så økonomien følger med befolkningsudviklingen og den øvrige velstandsudvikling, lyder det fra HK Kommunals formand.

Ansatte siger op

Hos Danske Lægesekretærer i HK oplever formand, Nathali Schaap Degn, hvordan de hospitalsansatte allerede er spændt for i en helt urimelig grad.

- Vi har igennem de senere år desværre oplevet, hvordan kolleger i en jævn strøm har valgt at sige op simpelthen fordi, de ikke kan stå inde for kvaliteten af de ydelser, de har kunnet tilbyde patienterne. Det bør i den grad mane til eftertanke hos de ansvarlige politikere. Jeg håber, at man i hvert fald delvist vil rette op på personalesituationen ved efterårets finanslov, siger lægesekretærernes formand.

Bodil Otto og Nathali Schaap Degn er begge tilfredse med, at man med aftalen har lagt det forhadte toprocents-effektivitetskrav i graven til fordel for et mere tidssvarende princip om nærhedsfinansiering, der skal bringe sundhedsydelserne tættere på borgerne.

- Formand for HK Kommunal Bodil Otto, tlf. 2946 9670
- Formand for Danske Lægesekretærer, Nathali Schaap Degn, tlf. 2988 6511

HK hilser ekspert-anbefalinger om psykisk arbejdsmiljø velkommen. Men der skal følge penge med.27.9.2018 13:04pressemeddelelse

Dårligt arbejdsmiljø koster det danske samfund milliarder af kr. Hvert eneste år. 80 mia. kr. Udgifter til sundhedsvæsen og sygedagpenge, produktionstab og manglende skatteindtægter. Oven i det kommer så de menneskelige omkostninger – fysiske som psykiske. Og problemet stiger ovenikøbet år for år. Samlet set går det den forkerte vej med arbejdsmiljøet, selv om der heldigvis også er gode historier. Og derfor er vi som udgangspunkt vældig tilfredse med, at det ekspertudvalg, som blev nedsat sidste år, både har medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter og flere faglige eksperter inden for feltet, siger HK´s næstformand Martin Rasmussen. Udvalget har nu barslet med en række anbefalinger. ”Et af vores største ønsker er klare regler. En bekendtgørelse om det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, der lægger den juridiske ramme. Den skal være på plads, hvis vi skal forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det skal simpelthen være tydeligt for enhver, hvordan man forebygger og hånd