HK: Regeringens pensionsudspil kan gøre det bedre at spare op

Regeringen har gjort et hæderligt forsøg på at løse det såkaldte samspilsproblem, hvor bestemte løngruppers pensionsopsparing modregnes i de offentlige pensionsydelser. Det mener HK-formand Kim Simonsen

Det ser ud til at være et hæderligt forsøg på at fremme incitamenterne til at spare op til pension. Og samtidig ser det ud til at blive en mere overskuelig ordning for den enkelte.

Sådan vurderer HK-formand Kim Simonsen regeringens forslag til ”Flere år på arbejdsmarkedet” - et forslag, der blandt andet tager fat på at løse det såkaldte samspilsproblem.

- Samspilsproblemet er en tidsindstillet bombe under vores pensionssystem, så jeg giver en tommel op for, at regeringen forsøger at løse en del af problemet, siger Kim Simonsen.

Det såkaldte ”samspilsproblem” betyder, at det ikke kan betale sig for visse løngrupper at spare op til pension, fordi opsparingen modregnes i de offentlige pensionsydelser. Og de løngrupper hører blandt andre store grupper af HK-medlemmer til.

Nu foreslår regeringen at kommende pensionister kan betale 55.000 kroner ind på alderspension mod tidligere 29.600 – uden at beløbet vil blive modregnet i offentlige pensionsydelser ved en kommende udbetaling.

- Det vil betyde, at de fleste HK-medlemmer med ét slag går fri af problemet. For dem vil det igen kunne betale sig at spare op til pensionen, siger Kim Simonsen.

Han understreger dog, at selv om regeringen gør et godt forsøg på at løse samspilsproblematikken, så er forslaget som helhed ikke nødvendigvis problemfrit.

- Det er vigtigt at sikre ro og forudsigelighed om pensionen, og det er jeg ikke sikker på, at dette forslag opfylder.

Kontakt: Pressechef, Birgitte Hougaard, 23811114

HK hilser ekspert-anbefalinger om psykisk arbejdsmiljø velkommen. Men der skal følge penge med.27.9.2018 13:04pressemeddelelse

Dårligt arbejdsmiljø koster det danske samfund milliarder af kr. Hvert eneste år. 80 mia. kr. Udgifter til sundhedsvæsen og sygedagpenge, produktionstab og manglende skatteindtægter. Oven i det kommer så de menneskelige omkostninger – fysiske som psykiske. Og problemet stiger ovenikøbet år for år. Samlet set går det den forkerte vej med arbejdsmiljøet, selv om der heldigvis også er gode historier. Og derfor er vi som udgangspunkt vældig tilfredse med, at det ekspertudvalg, som blev nedsat sidste år, både har medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter og flere faglige eksperter inden for feltet, siger HK´s næstformand Martin Rasmussen. Udvalget har nu barslet med en række anbefalinger. ”Et af vores største ønsker er klare regler. En bekendtgørelse om det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, der lægger den juridiske ramme. Den skal være på plads, hvis vi skal forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det skal simpelthen være tydeligt for enhver, hvordan man forebygger og hånd