HK Privat vinder international pris

HK Privat har netop modtaget en international pris for innovativt og nyskabende fagforeningsarbejde. Det er den internationale paraplyorganisation UNI Global Union, der tildeler den danske fagforening sin Breakthrough Award.

HK Privat har netop fået en Breakthrough Award for sit fagforeningsarbejde med tandklinikassistenter under et forhandlingssammenbrud ved forårets overenskomstforhandlinger.

I foråret, mens statsministeren lukkede hele landet på grund af corona, valgte medlemmerne af arbejdsgiverorganisationen Tandlægeforeningen, stik imod sædvane, at forkaste en færdigforhandlet overenskomstaftale. Deres nej til aftalen betød principielt, at alle landets klinikassistenter skulle gøre klar til konflikt, men HK Privat valgte på grund af coronasituationen at udskyde en eventuel strejke. Både af hensyn til smitterisiko og med respekt for den uvisse økonomiske situation, som det var tydeligt, at samfundet og ikke mindst tandlægerne stod i. Men der lå en kæmpe opgave foran fagforeningen:

- Vi kiggede ind i et scenarie, hvor vores tandklinikassistenter var både kede af det og rystede over, at deres arbejdsgivere sprang fra en aftale, der var forhandlet hjem. Det her er en medlemsgruppe, som arbejder på mange små arbejdspladser, helt tæt på deres chefer, og som til hverdag deler både klinikkens opture og nedture. Nu stod de uden en ny aftale om deres arbejdsvilkår. Vi var nødt til at få dem samlet, så de kunne se, at de ikke var alene, bakke hinanden op og forstå, hvor stærkt de kunne stå sammen, siger Anja C. Jensen, næstformand i HK Privat.

Men hvordan samler man flere tusinde medlemmer under et skrapt forsamlingsforbud og gør dem klar til faglig kamp? HK Privat var nødt til at tænke innovativt og digitalt, og derfor blev næsten 3.000 klinikassistenter hurtigt medlemmer af en stor lukket Facebook-gruppe. Gruppen blev blandt andet brugt til livesendinger om alt fra overenskomstfornyelse og konfliktkatalog til arbejdsmiljø og sikkerhed under corona-pandemien. Tandklinikassistenterne kunne også få svar 24-7 på deres bekymringer online i gruppen. Målet var at etablere et nært digitalt fællesskab baseret på dialog og sammenhold, selvom alle sad hver for sig.

- Det stærke digitale organiseringsarbejde blev bakket op af helt klassiske discipliner som fx rundringninger til medlemmerne. Når vi ikke kunne mødes fysisk, så var det vigtigt, at hvert medlem fik fornemmelsen af, at vi var tilgængelige, vi var der for dem, og at vi var klar til at kæmpe for dem hver især, siger Anja C. Jensen.

Og kombinationen af de forskellige indsatser betalte sig: 380 nye tandklinikassistenter meldte sig ind under sammenbruddet i forhandlingerne fra slut marts til midt i juni, og da fornyelsen af overenskomstaftalen blev forhandlet hjem (for anden gang) blev den stemt igennem med overvældende opbakning fra klinikassistenterne. 98 % af de afgivne stemmer sagde nemlig ja. Dermed kunne klinikassistenterne endelig se frem til en lønfremgang svarende til den på det øvrige private område.

Både de konkrete greb og resultaterne har imponeret juryen hos UNI Global Union:

- Covid-19 pandemien kunne ikke standse tandklinikassistenterne i HK Privat; de var fast besluttede på at føre deres kamp på de sociale medier, og de vandt en bemærkelsesværdig sejr, siger Christy Hoffman, generalsekretær for UNI Global Union og tilføjer:

- Disse lønmodtagere står i frontlinjen, når klinikkerne skal drives under pandemien. De fortjener vores respekt og anerkendelse, men først og fremmest fortjener de anstændige løn- og arbejdsvilkår.

Næstformand i HK Privat, Anja C. Jensen er stolt og glad for, at man nu får en pris som anerkendelse af det store arbejde. Hun har netop modtaget prisen på vegne af HK Privat ved en digital ceremoni.

UNI Global Union er en fællesorganisation for fagforeninger på tværs af landegrænser. UNI repræsenterer over 20 millioner lønmodtagere fra over 150 lande. Deres Breakthrough Award uddeles for innovativt, effektivt og nyskabende organiseringsarbejde.

HK Privat Logo HK Privat