HK Privat rejser millionsag om ligeløn mod Novozymes

Hundredvis af laboranter hos Novozymes har i årevis fået for lidt i løn. Det mener HK Privat, der efter flere års forsøg på at opnå en aftale med Novozymes nu indbringer sagen for retten.

Hver måned er der i gennemsnit 4.138 kroner mindre på lønsedlen hos laboranterne i Novozymes sammenlignet med teknikerne i virksomheden. Det svarer til en lønforskel på knap 12 %, selvom de to faggruppers arbejde skaber samme værdi, og selvom laboranterne er uddannet på minimum samme niveau som teknikerne.

Langt størstedelen af laboranterne er kvinder, mens størstedelen af teknikerne er mænd. HK Privat, som organiserer laboranterne i virksomheden, har siden 2016 forsøgt at råbe Novozymes op omkring den åbenlyse uberettigede lønforskel. Alligevel er ingenting sket, og derfor stævner HK Privat nu Novozymes i det, der kan blive en historisk sag om ligeløn.

Formand i HK Privat, Simon Tøgern, siger:

- Denne her sag viser med al tydelighed, at der stadig er lang vej igen, når det gælder ligeløn. Laboranternes arbejde er afgørende for udviklingen i Novozymes, og det kan på ingen måde forsvares, at de får så meget mindre i løn end deres teknikerkolleger. Som fagforening kan vi selvfølgelig slet ikke acceptere den lønmæssige forskelsbehandling, de er udsat for.

Konkret mener HK Privat, at Novozymes tilsidesætter ligelønsloven. Ifølge den skal alle arbejdsgivere give mænd og kvinder lige løn for samme arbejde eller arbejde, der tillægges samme værdi.

Med stævningen vil HK Privat have Novozymes til dels at anerkende, at laboranternes arbejde udgør en lige så stor værdi som teknikernes. Derudover skal gennemsnitslønnen for laboranter bringes op på samme niveau som teknikernes, og så skal laboranterne have udbetalt den lønforskel, der har været de seneste fem år. Det svarer til knap 79 millioner kroner.

Advokat i HK Privat, Klara Hoffritz, siger:

- Der er ikke mange sager om ligeløn, der når helt frem til retssystemet. Oftest bliver der indgået forlig undervejs, men nu har vi i over seks år forsøgt at råbe Novozymes op, uden at tingene er blevet bragt i orden. Derfor ser vi ingen anden udvej end at bringe sagen for retten.