HK Privat: Det er arbejdstagers marked - og det bør udnyttes

Ledigheden blandt medlemmerne hos HK Privat har taget et stort dyk det seneste år. Det varme arbejdsmarked gør, at nu er et godt tidspunkt at gå til chefen med uopfyldte ønsker.

Trods en marginal stigning i ledigheden for maj er arbejdsmarkedet herhjemme fortsat brandvarmt, og det kommer også medlemmerne af HK Privat til gode.

HK’s største sektor organiserer knap 100.000 – primært administrative medarbejdere – og i maj nåede det samlede ledighedstal for medlemmerne ned på 3,6 procent. Samme niveau blev målt i januar i år, og det er laveste niveau siden 2010, hvor HK Analyse begyndte at opgøre tallene på nuværende måde.

Det slår særligt én ting fast, siger formand for HK Privat, Simon Tøgern.

- Det er arbejdstagers marked for tiden, og det giver gode kort på hånden i forhold til at bede om mere i løn, sikre sig andre goder eller måske finde et nyt og bedre job. Samtidig med at ledigheden er faldet, er der kommet flere ledige stillinger på det private arbejdsmarked. Derfor bør lønmodtagere være meget bevidste om, at der er rift om dem lige nu, og at det kan udnyttes. Det er ganske enkelt blevet sværere for arbejdsgivere at afvise højere krav, siger han.

De største fald i ledigheden blandt HK Privats medlemmer er sket blandt de 50-59årige. I aldersgruppen 50-54 år er ledigheden halveret fra 3,6 procent til 1,8 procent, og i aldersgruppen 55-59 år er den er mere end halveret fra 4,9 til 2,3 procent.

Dermed er de to aldersgrupper dem, der har den laveste ledighed blandt HK Privats medlemmer, og det er en positiv og tiltrængt udvikling, siger Simon Tøgern.

- Endelig bliver de modne arbejdstagere inviteret med til jobfesten, og det var på tide. Vi har i lang tid set, at det kunne være svært for dem at komme tilbage i job, hvis først de mistede det. Nu er der bud efter dem, og det glæder mig, for som de erfarne kollegaer har de masser at byde på. Det vil jeg opfordre arbejdsgiverne til at huske på, når højkonjunkturerne på et tidspunkt aftager, siger han.