HK: Øremærket forældreorlov til mænd er en sejr for ligestillingen

I dag er forhandlere fra Europa-Parlamentet, Rådet og Europa-Kommissionen blevet enige om et forslag, der vil pålægge medlemslandene at øremærke 2 måneders forældreorlov til begge forældre. Et forslag, der vækker glæde i HK.

“Vi er fuldstændig enige i målet om, at flere mænd skal holde forældreorlov, så fordelingen mellem mænd og kvinder bliver mere lige. Dels fordi en orlovsperiode kan skabe stærkere bånd mellem far og barn, men også fordi længere tids orlov er med til at sinke kvinders lønudvikling og karriere”, udtaler Martin Rasmussen, næstformand i HK

At forslaget skulle ende med at komme fra EU, og ikke det danske folketing er en streg i regningen, som dog ikke fjerner HK’s tilfredshed med, at der endelig sker noget på området

“Vi har længe ventet på, at der kunne findes en politisk løsning i Danmark. Det ville have været klart at foretrække frem for at løsningen kommer udefra Når det er sagt, ser det umiddelbart ud til, at forslaget ikke kommer i karambolage med de aftaler om betalt orlov vi har sikret i overenskomsterne. Men nu må vi afvente og se den fulde aftale og følge den videre proces”, siger HK-næstformand Martin

Kommunikationschef Søren Gisselmann, tlf. 2460 0605