HK: Opkvalificering er et vigtigt første skridt i genopretningen

Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Konservative, Radikale, SF og Enhedslisten har her til morgen landet en aftale om opkvalificering af hovedsageligt ledige faglærte og ufaglærte. Ifølge HK signalerer aftalen et brud med årtiers sanktioner over for ledige og forringelser af sikkerhedsnettet på arbejdsmarkedet, for derimod at satse på uddannelse.

- Jeg glæder mig over, at regeringens udspil sætter den helt rette kurs. For hvis Danmark skal komme klogere gennem krisen og lykkes med at få gang i væksten igen, er dårligere vilkår og pisk ikke vejen frem. Vores samfund har brug for at investere i mennesker – og skrue mere op for livslang læring for alle. Så målet er ikke nået endnu, men det her er et rigtig godt første skridt, og jeg ser frem til næste runde af reformarbejdet, siger formand for HK Kim Simonsen.

Et område, der vækker særligt glæde hos HK, er trainee-ordningen, der med dagens aftale både forlænges og får tilført tiltrængte midler. For selvom krisen har ramt de ufaglærte og faglærte ekstra hårdt, bør tilbuddet om opkvalificering ifølge HK gælde hele arbejdsmarkedet.

- Et trainee-forløb, hvor uddannelse kombineres med virksomhedsrettede aktiviteter, har vist rigtig gode resultater når det kommer til at få dimittender med en videregående uddannelse tilbage i job. Så politikerne er inde på de helt rigtige tanker med denne reform. Men det er vigtigt for mig at understrege, at dette nødvendigvis kun kan være det første skridt i retningen af at komme klogere gennem krisen. Vi vil se frem til at drøfte en mere gennemgribende omlægning af vores måde at tænke efter- og videreuddannelse på til efteråret, siger Kim Simonsen.