HK: Kommuneaftale fastholder sparekurs

Regeringens økonomiaftale med kommunerne imødekommer kun delvist behovet for borgernær velfærd i 2019, vurderer HK Kommunal.

Borgere og virksomheder kan trods det tilsyneladende pæne rammeløft på 1,7 milliarder kroner i den nye kommuneaftale for 2019 se frem til fortsat smalhals i velfærden.

Sådan lyder det fra HK Kommunals formand, Bodil Otto, der peger på, at kommunerne fortsat er pålagt at spare en milliard kroner gennem det såkaldte Moderniserings- og effektiviseringsprogram.

- Af den ene milliard ryger halvdelen helt ud af de kommunale budgetter. Netto giver kommuneaftalen altså et løft på 1,2 milliarder kroner, og det er ikke tilstrækkeligt til bare at dække behovet for velfærd til ældre og unge, som der vil blive flere af det kommende år. Og løftet er da langtfra nok til at udvikle en tidssvarende kommunal service, der følger med den almindelige velstandsudvikling i samfundet, vurderer Bodil Otto.

Ideologiske travere

HK Kommunals formand betegner derudover aftalens formuleringer om mere konkurrenceudsættelse og lavere skatter som gamle, forudsigelige travere.

- Undersøgelser peger ganske entydigt på, at danskerne hverken ønsker skattelettelser eller privatiseringer på bekostning af velfærd, siger Bodil Otto.

Hun understreger, at mange kommuner ifølge en undersøgelse fra KL ganske bemærkelsesværdigt forventer at hente gevinster ved at hjemtage udliciterede opgaver i eget regi.

- Det bryder jo med manges opfattelse af, at private løsninger er mere effektive end offentlige løsninger. Men som regeringen er sammensat, er det åbenbart nødvendigt at få sat nogle ideologiske fingeraftryk, der ikke desto mindre er uden hold i den virkelige, kommunale verden, fastslår HK Kommunals formand.

Formand for HK Kommunal Bodil Otto, tlf. 2946 9670

HK hilser ekspert-anbefalinger om psykisk arbejdsmiljø velkommen. Men der skal følge penge med.27.9.2018 13:04pressemeddelelse

Dårligt arbejdsmiljø koster det danske samfund milliarder af kr. Hvert eneste år. 80 mia. kr. Udgifter til sundhedsvæsen og sygedagpenge, produktionstab og manglende skatteindtægter. Oven i det kommer så de menneskelige omkostninger – fysiske som psykiske. Og problemet stiger ovenikøbet år for år. Samlet set går det den forkerte vej med arbejdsmiljøet, selv om der heldigvis også er gode historier. Og derfor er vi som udgangspunkt vældig tilfredse med, at det ekspertudvalg, som blev nedsat sidste år, både har medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter og flere faglige eksperter inden for feltet, siger HK´s næstformand Martin Rasmussen. Udvalget har nu barslet med en række anbefalinger. ”Et af vores største ønsker er klare regler. En bekendtgørelse om det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, der lægger den juridiske ramme. Den skal være på plads, hvis vi skal forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det skal simpelthen være tydeligt for enhver, hvordan man forebygger og hånd