HK Handel: Ny planlov sikrer butikslivet i mindre byer

Med den nye aftale om en planlov, som regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har indgået, begrænses muligheden for hypermarkeder. Det er en gevinst for både butiksliv og de butiksansatte, mener HK Handel

- Det er fornuftigt, at størrelsesgrænserne for dagligvarebutikker alene er hævet og ikke fjernet. En total liberalisering ville medføre, at hypermarkeder kunne trække handel fra de små butikker, og det er de små butikker, der står for uddannelsen og jobskabelsen i detailbranchen, siger formand for HK Handel, Per Tønnesen.

De små butikker står for 71,3 procent af alle elevaftaler på detailområdet, og det er også i de små dagligvarebutikker, der er flest job til faglærte.

- Det er en kendsgerning, at de største butikker tager færre elever og i højere grad ansætter unge og ufaglærte. En favorisering af hypermarkeder ville undergrave uddannelsesmulighederne for de tusindvis af unge, der uddanner sig i detailhandlen. Samtidig ville det betyde færre job til faglærte. Derfor er vi meget tilfredse med, at den nye planlov ikke giver adgang for hypermarkeder, siger Per Tønnesen.

HK Handel er skeptiske over den del af aftalen om en ny planlov, der ophæver begrænsningen for, hvor store udvalgsvarebutikker fremover må være. Kommunerne kan med den nye aftale placere store butikker, som handler med eksempelsvis hårde hvidevarer eller elektronik, uden at skele til en begrænsning af butikkernes størrelse.

- Vi har en frygt for, at ophævelsen af størrelsesgrænsen får konsekvenser i forhold til uddannelsesmuligheder og beskæftigelse til faglærte, siger Per Tønnesen.

Dagens aftale skal udmønte i et lovforslag, der forventes fremsat i oktober 2016 med henblik på ikrafttrædelse i januar 2017.

Yderligere oplysninger:

Presseansvarlig HK Handel, Nina Juhl Østergaard: 5162 8770