HK Handel: Mange butiksansatte får gaver fra kunderne

På mange arbejdspladser er det almindeligt at få en julegave af arbejdsgiveren. Sådan er det også i butiks-,kontor- og lagerbranchen, men her oplever mange ansatte også at få gaver af kunderne. Det viser en ny rundspørge blandt HK Handels medlemmer.
Flere butiksansatte får julegave af kunderne. Foto: Karin Meldgaard Henriksen.

Når kalenderen viser december, og julen står for døren, så plejer de danske arbejdsgivere at komme i gavehumør og give gaver til medarbejderne.

Det mærker de fleste af medlemmerne i HK Handel også. En rundspørge medlemmerne viser, at hele 87% af de adspurgte får en julegave af deres arbejdsgiver.

Undersøgelsen viser også, at omkring en fjerdedel af de adspurgte rent faktisk har oplevet at få gaver af kolleger, og tæt på tyve procent har faktisk oplevet at få gaver af kunder.

- Det er enormt positivt at høre, at flere af vores butiksansatte medlemmer rent faktisk oplever at få julegaver fra kunder. Det går jo stik imod den tendens, vi ellers ser, hvor kunder er stressede og grove over for personalet, så det kan vi kun glæde os over. Samtidig kan man jo håbe, at endnu flere vælger at følge det gode eksempel, siger faglig chef i HK Handel Kim Jensen.

Så selvom stress og en hård tone fra kunderne normalvis er en del af hverdagen for de ansatte, så er der kunder og kolleger, der formår at vise overskud og sprede glæde.

Ifølge undersøgelsens deltagere så er det oftest vin eller chokolade, som gaverne indeholder.

En klar favorit
Skal man se på, hvad chefen så lægger under juletræet, ja så er det i langt de fleste tilfælde et gavekort. Således svarer knapt 23 procent af dem, som får julegave af arbejdsgiveren, at der gemmer sig et gavekort under indpakningen.

- Vi ved alle, at det ikke altid er en dans på roser at være i butiks- og lagerbranchen, så enhver påskønnelse fra arbejdsgiverne i en travl hverdag hilses altid velkommen, siger faglig chef i HK Handel Kim Jensen.

Vin og chokolade er også en ofte brugt gave fra arbejdsgiverne til jul. Således kommer de ind på en anden og en tredjeplads idet henholdsvis 10 og 5 procent af de adspurgte svarer, at de har fået vin eller chokolade i julegave.

Udover de førnævnte eksempler, så er der dog stor forskel på, hvad julegaverne ellers kan bestå af. Det kan være alt lige fra biografbilletter til julekurve til sengetøj, der gives. I den mere ”tynde” ende blandt svarene finder man en sodavand og noget slik.

Kevin Berendt Jensen, Presse- og kommunikationsmedarbejder, 2452 4050

Flere butiksansatte får julegave af kunderne. Foto: Karin Meldgaard Henriksen.