HK Handel

HK Handel: Forlængelse af aftale om arbejdsfordeling er unødvendig

Regeringen blander sig igen i HK Handels overenskomster ved at forlænge aftalen om arbejdsfordeling. En aftale, der er ganske unødvendig, lyder det fra HK Handel.

Regeringen har netop forlænget aftalen om arbejdsfordeling og griber dermed helt uden grund ind i HK Handels overenskomster.

Faktum er nemlig, at arbejdsfordelingsaftaler stort set har været overflødige på handelsområdet. På månedsbasis er det i gennemsnit blot 15 af HK Handels medlemmer, der har været omfattet af den hidtidige aftale om arbejdsfordeling. Derfor er det helt unødvendigt at forlænge aftalen for de handelsansatte i butikker, på kontorer og lagre, mener Per Tønnesen, formand for HK Handel.

- Det er vigtigt, at de restriktioner og regler, der bliver indført som følge af coronakrisen, står mål med de forskellige udfordringer, vi har. I det her tilfælde er det helt unødvendigt, at regeringen sammen med FH (Fagbevægelsens Hovedorganisation) og arbejdsgiverne forlænger aftalen om arbejdsfordeling på HK Handels område. Vi har beklageligvis set en svingende kvalitet i de trepartsaftaler, der er indgået. Det vidner om, at man i FH mangler den nødvendige indsigt i de forskellige fagområder, herunder HK Handels område, siger Per Tønnesen.

Lyt til arbejdsmarkedets parter

HK Handel erkender, at coronasituationen stiller særlige krav til alle i samfundet om at finde gangbare løsninger på de udfordringer, krisen medfører. Her har den danske model – hvor fagbevægelsen, arbejdsgiverne og regeringen samarbejder om at finde de rigtige løsninger for medarbejdere og virksomheder – vist sig at være et stærkt redskab.

Derfor undrer det også Per Tønnesen, at regeringen ikke respekterer den danske model i forhold til aftalen om arbejdsfordeling. Han er uforstående over for, at regeringen ikke har inddraget HK Handel i aftalen på netop HK Handels område. Det undrer i særdeleshed, at FH ikke har anerkendt og medtaget de synspunkter i aftalen, som HK Handel gentagne gange har gjort opmærksom på.

- Det viser mig desværre, at FH ikke har den nødvendige respekt for de aftaler og vilkår, der gælder for de privatansatte funktionærer. Ifølge den danske model er det altså parterne i de forskellige overenskomster – i det her tilfælde HK Handel – der skal diskutere overenskomstændringer inden for deres område. Det er et helt centralt princip. Det princip har regeringen og FH valgt at se bort fra, siger Per Tønnesen.

Han anerkender, at en aftale om arbejdsfordeling kan være fornuftig på eksempelvis CO-Industris område, hvor det kan medvirke til at redde arbejdspladser. Men det danske arbejdsmarked er betydeligt mere nuanceret, derfor kan man ikke alene tage hensyn til de industriansatte, minder Per Tønnesen om.

FAKTA OM ARBEJDSFORDELING

Som følge af coronakrisen vedtog regeringen i september 2020 en aftale om arbejdsfordeling, fordi mange virksomheder ikke kunne beskæftige medarbejderne i fuldt omfang. Det medfører, at arbejdstiden og lønnen nedsættes, og at medarbejderne deler det arbejde, der er. Dermed undgår man afskedigelser. Medarbejderne kan modtage supplerende dagpenge ved siden af deres reducerede løn. Den forlængede aftale gælder i hele 2021.

Heidi Røndbjerg-ChristensenPressemedarbejder

Tlf:33304821

Information om HK Handel

HK Handel
Weidekampsgade 8

7011 4545http://www.hk.dk

HK Handel er fagforening for alle, der arbejder i butik, på kontor eller lager i handelsbranchen.

Følg pressemeddelelser fra HK Handel

Flere pressemeddelelser fra HK Handel