HK HANDEL: EU skal ikke bestemme, om vi skal have øremærket barsel

Arbejdsmarkedets parter og familierne bør selv bestemme, hvordan barslen skal fordeles mellem forældrene, mener HK HANDELs formand, Per Tønnesen.

EU arbejder for at vedtage et direktiv, der indfører øremærket barsel til mænd. Men EU skal ikke bestemme, hvordan barslen skal fordeles, mener HK HANDELs formand, Per Tønnesen.

- Hverken EU eller Folketinget skal diktere, hvordan barslen skal fordeles mellem forældrene. Barsel skal forblive et anliggende mellem arbejdsmarkedets parter og familierne selv, siger formand for HK HANDEL, Per Tønnesen.

HK HANDELs overenskomster har allerede 7 ugers barsel med løn øremærket til faren.

For yderligere information kontakt kommunikationsmedarbejder Jette Sandbæk på telefon 20646298.

HK hilser ekspert-anbefalinger om psykisk arbejdsmiljø velkommen. Men der skal følge penge med.27.9.2018 13:04pressemeddelelse

Dårligt arbejdsmiljø koster det danske samfund milliarder af kr. Hvert eneste år. 80 mia. kr. Udgifter til sundhedsvæsen og sygedagpenge, produktionstab og manglende skatteindtægter. Oven i det kommer så de menneskelige omkostninger – fysiske som psykiske. Og problemet stiger ovenikøbet år for år. Samlet set går det den forkerte vej med arbejdsmiljøet, selv om der heldigvis også er gode historier. Og derfor er vi som udgangspunkt vældig tilfredse med, at det ekspertudvalg, som blev nedsat sidste år, både har medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter og flere faglige eksperter inden for feltet, siger HK´s næstformand Martin Rasmussen. Udvalget har nu barslet med en række anbefalinger. ”Et af vores største ønsker er klare regler. En bekendtgørelse om det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, der lægger den juridiske ramme. Den skal være på plads, hvis vi skal forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det skal simpelthen være tydeligt for enhver, hvordan man forebygger og hånd