HK: Gode takter i S-oplæg om vækst og velfærd

Der bliver ingen skattelettelser, men til gengæld mere velfærd og uddannelse, hvis S-oplæg til forhandling om regeringens 2025-plan bliver en realitet. Det er et godt oplæg, mener HK-formand Kim Simonsen, der dog gerne havde set mere fokus på faglærtes videreuddannelse

Drop skattelettelser og giv uddannelse, velfærd og vækst i stedet.

Sådan lyder overskrifterne for Socialdemokraternes netop offentliggjorte forhandlingsoplæg om regeringens 2025-plan. Og derfor ser HK-formand Kim Simonsen overvejende positivt på oplægget.

- Vi tror ikke på, at Danmark har brug for skattelettelser. Danmark har brug for en stærk offentlig sektor, der kan sikre vores velfærd, og det er også det, der lægges op til, siger Kim Simonsen.

Han peger på, at der lægges op til en offentlig vækst på 0,6 procent.

- Hvis vi skal bevare den kvalitet, vi ønsker fra vores skoler, børnehaver, sygehuse og alt det andet, vi ser som en del af et dansk velfærdssystem, så skal vi altså ikke udsulte den offentlige sektor. Så skal vi lade den vokse i samme takt som vores forbrug af offentlige ydelser, siger han, men understreger dog, at en offentlig vækst på 0,6 procent er det absolutte minimum.

- Alt under en vækst på 0,6 procent betyder reelt, at man beskærer den offentlige sektor.

Kim Simonsen fremhæver, at der i oplægget lægges vægt på uddannelse. I alt lægger Socialdemokraterne op til en såkaldt ”opkvalificeringsreform”, der skal sikre, at ”flere er en del af arbejdsfællesskabet”.

- Det er langt vigtigere, at Danmark bliver klogere, end at der bliver delt skattelettelser ud. Men det er også vigtigt, at partierne i de kommende forhandlinger om regeringens 2025-plan ikke kun koncentrerer om, at opkvalificere ufaglærte, siger Kim Simonsen.

- I dag kan man ikke regne med, at den uddannelse man tog for 20 år siden, stadig er lige meget værd i dag. Man skal uddanne sig hele livet for at hele tiden at holde sig ajour med de krav, der stilles på arbejdsmarkedet, siger han.

Kontakt: Birgitte Hougaard, pressechef, HK: 23811114