HK: Fornuftig men forsigtig finanslov

Finansloven for 2019 har ifølge HK-formand Kim Simonsen fornuftige takter, men er på centrale områder for forsigtig. Det gælder ikke mindst på uddannelsesområdet.

- Den største sejr fik vi allerede for et par uger siden, da regeringen endelig aflyste omprioriteringsbidraget på erhvervsuddannelserne. Tiden er moden til at lave markante investeringer i uddannelse og opkvalificering, så vi kan fremtidssikre væksten i Danmark og skabe gode jobs til danskerne. Derfor havde jeg gerne set, at alle uddannelser blev fritaget for omprioriteringsbidraget, og flere midler afsat til efter- og videreuddannelse. Men det var et vigtigt første skridt at fritage erhvervsuddannelserne, siger Kim SImonsen.

På den negative side springer det især i øjnene, at regeringen og Dansk Folkeparti intet gør for at styrke indsatsen for et bedre arbejdsmiljø, lyder det fra HK-formanden.

- Det er meget, meget dyre penge at spare at skære ned på indsatsen på det her område. Dårligt arbejdsmiljø koster hvert år samfundet ca. 80 mia. kr., fordi folk ligger i sygesengen i stedet for at være på arbejde. Nedslidning, arbejdsskader og stress er desværre ved at blive hverdag for rigtig mange danskere, og selvom regeringen har bebudet en indsats for at forbedre især det psykiske arbejdsmiljø, rækker ambitionerne tilsyneladende ikke længere end til dørtrinet i Finansministeriet.

Søren Gisselmann

Fagforeninger parkerer engelsk dobbeltdækkerbus foran IBM ifm. ulovlige fyringer28.11.2018 06:00Pressemeddelelse

Onsdag den 28. november gennemfører it-firmaet IBM fyringer af en række virksomhedsoverdragede medarbejdere i Aalborg, Odense og Brøndby, selv om de ifølge fagforeningerne HK og PROSA er i strid med loven. De to forbund er derfor til stede foran IBM ifm. fyringerne, da virksomheden ikke vil lade fagforeningerne inden for dørene - i Aalborg med en rød, engelsk dobbeltdækkerbus.