HK: Forkert medicin på det forkerte tidspunkt

Der er ikke brug for skattelettelser til den enkelte, der er brug for velfærd til os alle. Det mener HK-formand Kim Simonsen efter HK’eren er udnævnt som vinderen i regeringens skatteudspil i dag

Helt skævt og helt forkert. Sådan siger HK-formand Kim Simonsen om regeringens skatteudspil, der blev offentliggjort i dag.

- Regeringens udspil til en skattereform er den forkerte medicin på det forkerte tidspunkt. Regeringen klatter simpelthen den offentlige økonomi væk, siger HK-formand Kim Simonsen.

- Der er behov for at investere i fremtiden og ikke dele skattelettelser ud, som langt overvejende tilgodeser dem, der i forvejen har mest, siger han.

Kim Simonsen efterlyser i stedet velfærd til alle danskere frem for skattelettelser til enkelte – skattelettelser, der i overvejende grad alligevel går til de højest lønnede til de højest lønnede, mener han. Han opfordrer derfor til, at kommende forligsparter bør fjerne de mest ulighedsskabende uproduktive forslag og i stedet prioritere investering i vores velfærd og vores fremtid.

- For det første står Danmark over for en kæmpe digital og teknologisk omstilling, hvor vi skal indrette samfundet på en helt anden måde end i dag, og hvor vi alle skal lære nyt hele tiden. Samtidig har vi en offentlig sektor, som igennem flere år har oplevet store besparelser, og som i dag ikke er i stand til at følge med befolkningens udvikling og sammensætning.

- Derfor skal vi styrke den offentlige velfærd og investere i vores sundhed, uddannelse og indsats for dem, der skal finde nye job.

- HK er derfor modstander af at fjerne loftet over beskæftigelsesfradraget, nedsættelse af registreringsafgiften for de dyreste biler, ophævelse af udligningsskatten og fri telefon. Disse forslag er socialt helt skæve og vil i HK’s optik ikke føre til mere vækst – blot til øget ulighed.

Pressechef Birgitte Hougaard, 23811114