HK: Forkert medicin på det forkerte tidspunkt

Der er ikke brug for skattelettelser til den enkelte, der er brug for velfærd til os alle. Det mener HK-formand Kim Simonsen efter HK’eren er udnævnt som vinderen i regeringens skatteudspil i dag

Helt skævt og helt forkert. Sådan siger HK-formand Kim Simonsen om regeringens skatteudspil, der blev offentliggjort i dag.

- Regeringens udspil til en skattereform er den forkerte medicin på det forkerte tidspunkt. Regeringen klatter simpelthen den offentlige økonomi væk, siger HK-formand Kim Simonsen.

- Der er behov for at investere i fremtiden og ikke dele skattelettelser ud, som langt overvejende tilgodeser dem, der i forvejen har mest, siger han.

Kim Simonsen efterlyser i stedet velfærd til alle danskere frem for skattelettelser til enkelte – skattelettelser, der i overvejende grad alligevel går til de højest lønnede til de højest lønnede, mener han. Han opfordrer derfor til, at kommende forligsparter bør fjerne de mest ulighedsskabende uproduktive forslag og i stedet prioritere investering i vores velfærd og vores fremtid.

- For det første står Danmark over for en kæmpe digital og teknologisk omstilling, hvor vi skal indrette samfundet på en helt anden måde end i dag, og hvor vi alle skal lære nyt hele tiden. Samtidig har vi en offentlig sektor, som igennem flere år har oplevet store besparelser, og som i dag ikke er i stand til at følge med befolkningens udvikling og sammensætning.

- Derfor skal vi styrke den offentlige velfærd og investere i vores sundhed, uddannelse og indsats for dem, der skal finde nye job.

- HK er derfor modstander af at fjerne loftet over beskæftigelsesfradraget, nedsættelse af registreringsafgiften for de dyreste biler, ophævelse af udligningsskatten og fri telefon. Disse forslag er socialt helt skæve og vil i HK’s optik ikke føre til mere vækst – blot til øget ulighed.

Pressechef Birgitte Hougaard, 23811114

HK hilser ekspert-anbefalinger om psykisk arbejdsmiljø velkommen. Men der skal følge penge med.27.9.2018 13:04pressemeddelelse

Dårligt arbejdsmiljø koster det danske samfund milliarder af kr. Hvert eneste år. 80 mia. kr. Udgifter til sundhedsvæsen og sygedagpenge, produktionstab og manglende skatteindtægter. Oven i det kommer så de menneskelige omkostninger – fysiske som psykiske. Og problemet stiger ovenikøbet år for år. Samlet set går det den forkerte vej med arbejdsmiljøet, selv om der heldigvis også er gode historier. Og derfor er vi som udgangspunkt vældig tilfredse med, at det ekspertudvalg, som blev nedsat sidste år, både har medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter og flere faglige eksperter inden for feltet, siger HK´s næstformand Martin Rasmussen. Udvalget har nu barslet med en række anbefalinger. ”Et af vores største ønsker er klare regler. En bekendtgørelse om det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, der lægger den juridiske ramme. Den skal være på plads, hvis vi skal forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det skal simpelthen være tydeligt for enhver, hvordan man forebygger og hånd