HK: Finanslov sætter ny, grøn og bedre kurs

Finansloven for 2020 byder på mange gode og grønne fremskridt, mener HK-formand Kim Simonsen. Næste skridt bør være markante investeringer i uddannelse og skattevæsenet.

Investeringer i velfærd og et farvel til omprioriteringsbidraget på uddannelse. En stærkere klimaindsats og flere ressourcer til et hårdt presset skattevæsen. Det er vigtige årsager til, at finansloven for 2020 får en positiv modtagelse hos HK. Formand Kim Simonsen glæder sig over, at regeringens første finanslov sætter en mere fornuftig og bæredygtig kurs for Danmark.

- Danmark skal investere mere og ikke mindre i uddannelse, hvis vores samfund skal kunne udnytte den digitale og den grønne vækstmotor. Der er ingen vej udenom. Så det er et klogt første skridt, at finansloven lægger omprioriteringsbidraget på uddannelse i graven. Og så er det godt at se, at finansloven trækker Danmark i en grønnere retning.

HK-formanden noterer sig, at finansloven giver markant flere penge til velfærd. Penge, som ikke blot kan matche det såkaldte demografiske træk, men mere til.

- Det er godt og tiltrængt, at finansloven løfter vores fælles velfærd betydeligt efter mange år med nedskæringer. Det er afgørende, at vi kan stole på, at vores velfærdssamfund er der for dem, der har brug for det, siger Kim Simonsen og tilføjer:

- Så meget desto vigtigere er det at få taget hul på arbejdet med at genoprette et skattevæsen, som er udsultet efter nedskæring på nedskæring. Det vil jeg se frem til at læse mere om i den endelige aftaletekst.

Kommunikationschef, HK
Søren Gisselmann