HK: Endelig får ansatte det tilsyn, de har krav på

En ny aftale mellem regeringen og Folketingets partier giver nu Arbejdstilsynet lov til at genåbne. Og det er ikke et øjeblik for tidligt, mener HK, som glæder sig over meldingen.

Regeringen og Folketingets partier genåbner nu Arbejdstilsynet med en ny aftale, så flere tilsynsførende kan vende tilbage. Og det vækker tilfredshed hos HK Danmark:

- Endelig! Det er fuldstændigt afgørende, at Arbejdstilsynet kan holde de arbejdsgivere i ørerne, som ikke passer ordentligt på medarbejdernes arbejdsmiljø - det psykiske som det fysiske. Ikke mindst i en tid, hvor coronavirus påvirker os alle og ændrer vores måder at arbejde på, siger HK Danmarks næstformand Martin Rasmussen.

Så det er rigtig, rigtig godt, at Arbejdstilsynet nu får lov til at skrue op for blusset igen, fortsætter næstformanden:

- Vi er lykkelige over, at ventetiden nu er forbi. Både for de medarbejdere, som har brug for, at Arbejdstilsynet rent faktisk kan rykke ud, når det brænder på. Men også for Arbejdstilsynets ansatte, der jo gerne vil gøre deres arbejde så godt som overhovedet muligt og samtidig skal være med til at bremse smittespredningen.

I HK Privat, der er sektor for de privatansatte HK'ere, er man også glad for udmeldingen om, at der kommer flere tilsynsførende på arbejde. Nu er den klare forventning, at det også vil føre til flere kontrolbesøg på private arbejdspladser med høj smittefare som fx tandklinikker.

- Når vi beder medarbejdere om at gå på arbejde midt i en sundhedskrise, så er vi altså nødt til som samfund at kunne give dem det minimum af tryghed, at der er et fungerende tilsyn, når ikke arbejdsgiver formår eller ligefrem vælger at sjofle myndighedernes retningslinjer, siger HK Privats næstformand Anja C. Jensen og tilføjer:

- Vi har konkret oplevet, at anmeldelser af tandklinikker, hvor vi kan dokumentere klare brud på retningslinjer for hygiejne og patientsikkerhed, bliver håndteret ved telefonopkald frem for kontrolbesøg, og det forventer vi med forøgelsen af kapaciteten, at der bliver lavet om på. Og så ser vi da fortsat frem til, at tilsynet når fuld kapacitet.

HK Privat har indtil videre anmeldt 21 klinikker i hele landet for alvorlige brud på både de helt almindelige retningslinjer for hygiejne (NIR) og Sundhedsstyrelsens særlige retningslinjer for tandklinikker under corona.

HK Danmark: Søren Gisselmann Kommunikationschef 24 60 06 05
HK Privat: Tina Mellergaard Presseansvarlig 4272 2378