HK: Der er brug for både speeder og bremse i pensionssystemet

I landets næststørste fagforbund HK mener formand Anja C. Jensen, at udspillet fra Pensionskommissionen - Fremtidssikring af et stærkt Pensionssystem - peger i den rigtige retning.

- Når det kommer til at fremtidssikre ikke bare pensionssystemet, men hele arbejdsmarkedet, er der brug for at træde på både bremse og speeder. Først og fremmest er der brug for at bremse op for den automatiske stigning i pensionsalderen, vi kender fra Velfærdsforliget. Men samtidig skal der til gengæld trykkes på speederen, når det kommer til at sikre, at alle kan få et langt og sundt arbejdsliv, siger Anja C. Jensen.

I HK har man set frem til Pensionskommissionens anbefalinger med et håb om, at der ville blive lagt op til lempelser af stigningen i pensionsalderen. Man er dog meget bevidste om dilemmaerne ved at justere på Velfærdsforliget fra 2006, men mener alligevel at tiden er moden.

- Jeg er udmærket klar over, at der er en masse økonomiske hensyn ved at fortsætte med at hæve pensionsalderen som hidtil, men i HK’s optik er det nødt til at stoppe på et tidspunkt. Der må også tages menneskelige hensyn og hensyn til retfærdigheden i systemet. Derfor er jeg glad for, at Pensionskommissionen foreslår at lempe på den hidtidige stigning - og netop tænker retfærdig fordeling mellem arbejdsliv og pensionisttilværelse på tværs af generationerne ind i deres anbefalinger, siger Anja C. Jensen.

Flere skal frivilligt blive længere
For HK er der dog et andet og mindst lige så vigtigt aspekt ved et stærkt pensionssystem, nemlig alle de ting der kan gøre, at folk frivilligt ønsker at blive længere tid på arbejdsmarkedet. Der har HK-formanden en klar opfordring til at flytte foden fra bremsen til speederen.

- Der skal trykkes på speederen, når det kommer til at sikre, at alle kan få et langt og sundt arbejdsliv. Både politikere og arbejdsgivere er nødt til at tage opgaven med at sikre bedre arbejdsmiljø, bedre seniorordninger og bedre muligheder for sporskifte og livslang læring meget mere alvorligt. Og så er det afgørende, at seniorpension og ret til tidlig tilbagetrækning stadig er mulige løsninger for dem, der er nødt til at sige stop før kroppen og sjælen giver op efter mange års hårdt arbejde. Disse ordninger skal naturligvis løbende forbedres i takt med at pensionsalderen stiger, siger Anja C. Jensen.

Anja C. Jensen, formand for HK