HK: Danmark har brug for investeringer i vækst – ikke skattelettelser

Mere uddannelse og forskning i stedet for skattelettelser. Det skal skaffe flere arbejdspladser, mener HK-formand Kim Simonsen som reaktion på statsministerens 2025-plan

I de kommende år har vi brug for mere uddannelse, så vi ikke kommer til at mangle faglærte i fremtiden.

Vi har også brug for at investere i forskning, og vi har brug for at investere i flere og bedre arbejdspladser.

Det mener HK-formand Kim Simonsen, og opfordrer samtidig til at skattelettelser bliver droppet i statsministerens 2025-planen, der i dag er blevet fremlagt.

- Vi har ikke brug for skattelettelser. Vi har brug for investeringer i forskning og arbejdspladser. Og vi har hårdt brug for at investere massivt i uddannelse. Men regeringens 2025-plan gør det modsatte. Det er uklogt, siger Kim Simonsen.

Han peger også på, at regeringen vil give dimittender en måneds karens, så de ikke kan få dagpenge den første måned efter endt uddannelse, selv om de har betalt til a-kassen.

- Unge under uddannelse bliver derfor ramt dobbelt. Både på SU og på dagpenge. Det er ikke rimeligt, siger Kim Simonsen.

Mere velfærd

I regeringens 2025-plan loves mere velfærd og investeringer i den offentlige sektor. Det er HK-formanden glad for, men nøjes med at være forsigtig optimist.

- Regeringen fremlægger planen som om, der skal investeres massivt i den offentlige sektor, men jeg er ikke helt sikker på, om det holder til en nærlæsning og en ekstra gennemregning. Jeg er ikke sikker på, at det, især på det statslige område, ikke ender med fortsatte besparelser, siger Kim Simonsen.

Kontakt: Birgitte Hougaard, pressechef, 23811114