HK Danmark får sin første kvindelige formand nogensinde

Anja C. Jensen er ny formand for Danmarks største kvindeforbund. Det står klart efter kampvalg på HK Danmarks kongres.
Foto: Keld Navntoft/ Ritzau Scanpix

I hele sin 121 år lange historie har HK aldrig haft en kvindelig formand. Indtil nu. 51-årige Anja C. Jensen skal fremover stå i spidsen for HK’s over 220.000 medlemmer. Det står klart efter en tæt afstemning på HK Danmarks 33. ordinære kongres i København.

Med sine 178 stemmer vandt Anja C. Jensen kampvalget mod Martin Rasmussen, der fik 173. Anja C. Jensen overtager dermed stafetten fra Kim Simonsen, som går af pga. alder efter over 13 år i formandsstolen. Den nye formand, som nu indtager den øverste plads i Danmarks næststørste fagforening, siger samtidig farvel til posten som næstformand i HK Privat, som hun har haft siden 2019.

I sin opstillingstale påpegede Anja C. Jensen:

- Uden HK’erne går Danmark i stå. Og det fortjener vi meget mere anerkendelse for. Derfor skal vi også være MEGET bedre til at tale hinanden op, støtte hinanden og dele med hinanden. Det skal handle om medlemmerne udfordringer, før det handler om HK’s udfordringer.

HK’s første kvindelige formand har tidligere været ansat i Kost- og Ernæringsforbundet og HK Handel Hovedstaden, har to perioder som medlem af kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune i bagagen og er oprindeligt uddannet receptionist.

Anja C. Jensen

• 51 år
  • Ny formand for HK Danmark
  • Kommer fra en post som næstformand for HK Privat, som hun har haft siden 2019
  • Tidligere bl.a. specialkonsulent i forhandlingsafdelingen i Kost- og Ernæringsforbundet, faglig sekretær i HK Handel Hovedstaden; medlem af kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune for Socialdemokratiet (2009-2013 og 2015-2018).
  • Uddannet receptionist

Om HK

• HK er med over 220.000 medlemmer Danmarks næststørste fagforening.
  • HK har fire sektorer: HK Handel, HK Kommunal, HK Privat og HK Stat
  • HK består derudover af syv lokalafdelinger, som medlemmerne er organiseret i i forhold til geografi.

Søren Gisselmann, Kommunikationschef

Anna Christensen, Kommunikationsrådgiver