Hjullås er ikke vejen frem

Drastiske tiltag kan være på vej over for parkeringssyndere i København, hvor lokalpolitikere er klar til at indføre hjullåse til billister, der gentagne gange ikke betaler deres parkeringsafgifter. Hos det private parkeringsselskab Bluepark mener man ikke, at det er vejen frem.

Når der mandag er møde i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, vil Venstre og de Konservative fremlægge et forslag, der skal anbefale transportminister Hans Christian Schmidt (V) at undersøge muligheden for at straffe bilister, der ignorerer de parkeringsafgifter, de modtager.

Billister der for tredje gang parkerer ulovligt uden at have betalt de foregående to afgifter skal kunne blive mødt af såkaldte hjullåse, når de kommer for hente deres bil. Det skriver Berlingske, efter at have fået foretaget en opgørelse fra Center for Parkering.

Opgørelsen viser nemlig at flere end 170.000 ubetalte afgifter samler støv i Københavns Kommune. Det svarer til, at billister skylder kommunen mere end 84 millioner kroner.

Ifølge avisen støtter Enhedslisten og SF forslaget, hvilket betyder et flertal i Teknik- og Miljøudvalget.

Hos det private parkeringsselskab Bluepark tror administrerende direktør Nikolaj Florentz Mackowski ikke, hjullåse er løsningen på problemerne.

– Hjullåse eller klamping, som processen kaldes, er de facto en ekstrastraf, og det er efter min bedste overbevisning ikke nogen god idé, siger han.

Nikolaj Florentz Mackowski fortsætter:

– Det løser ikke parkeringsproblemerne. Tværtimod skaber det et nyt, hvis man låser billisternes biler fast. Nemlig at andre bilister ikke kan komme til at parkere. I offentligt regi kan man som parkant indkassere op til tre afgifter for samme forseelse, hvor man i privat regi kan indkassere op til fire. Det, der skal til, er, at efter henholdsvis tre og fire afgifter, kan bilen slæbes bort til opbevaring i et depot. Og så vil den kun blive udleveret til ejeren, når afgifter og andre udgifter forbundet med sagen er betalt. Det har man succes med andre steder i Europa.

Samme holdning giver teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (Ø) udtryk for til Berlingske. Han er klar til at drøfte den yderligere sanktionsmulighed i at fjerne bilerne.