Hjertereddere hyldet

"Tak fordi du trådte til". Sådan lød det mange gange fredag, da en lang række hjertereddere fra hele landet blev hyldet ved et stort arrangement i København

Det var både bevægende og livsbekræftende, da værten Camilla Miehe-Renard fra scenen gang på gang genkaldte sig de dramatiske minutter, hvor et menneske med hjertestop var blevet reddet tilbage til livet med en hurtig og snarrådig indsats.

– Jeg har aldrig oplevet noget lignende. På én dag at møde og opleve så mange mennesker, der hver især havde en vild og voldsom historie at fortælle – en historie, der trods alt heldigvis ender godt, siger Camilla Miehe-Renard.

I alt blev hovedpersonerne fra 27 hjerteredninger interviewet, og de ca. 140 deltagere (hjerteredderne, de reddede og deres pårørende) var udsat for følelsesmæssige rutsjeture mellem grin og gråd, store krammere og stemmer, der knækkede.

Det var Hjerteforeningen, der sammen med Østifterne hyldede de mange hjertereddere. Det foregik i Nykredits domicil i København.

I alt har Hjerteforeningen modtaget 54 indstillinger til prisen som Årets hjerteredder 2019.

- Det er vigtigt for Hjerteforeningen, at vi kan hylde jer. I er forbilleder for os alle sammen. I havde modet og viljen til at træde til, da det gjaldt livet for et andet menneske. En af jeres kære eller en vildt fremmed. Selv om vi i sidste ende kun kan kåre én ”Årets hjerteredder 2019”, har I alle fortjent den samme anerkendelse, sagde Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft.

Stem på Årets Hjerteredder
Blandt de mange indstillinger har et dommerpanel valgt at nominere tre redninger, der dermed har muligheden for at opnå den ultimative hæderspris, ”Årets hjerteredder 2019”.

Dommerpanelet består af Lars Suhr Olsen, direktør for Østifterne, Freddy Lippert, direktør for den præhospitale virksomhed i Region Hovedstaden, Mads Volck, redaktør på TV 2, og Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

– Med kåringen af Årets hjerteredder ønsker vi at skabe maksimal opmærksomhed om nytten af livreddende genoplivning. Vi støtter Hjerteforeningens ”Hjerteredderkursus – 30 minutters introkursus i genoplivning”, hvor 25.000 danskere allerede har lært at træde til, når det gælder. Med 1-1-2, 30 tryk og 2 pust og brug af en hjertestarter, fortæller Lars Suhr Olsen fra Østifterne.

Den hjerteredder, der får flest stemmer på www.hjerteforeningen.dk/stemnu, bliver hyldet som "Årets hjerteredder 2019" i Hjertegalla, der sendes live på TV 2 CHARLIE lørdag den 9. marts kl. 21.

Alle kan se Hjerteforeningens indsamlingsshow gratis på TV 2 Play. Camilla Miehe-Renard vil igen møde hjerteredderne, for hun er vært på Hjertegalla sammen med TV 2-korrespondenten Jesper Steinmetz.

De nominerede
1) Birgitte Omann Christensen (Herning), Tinna Hjort Bergstedt (Silkeborg), Charlotte Schultz Dahm (Herning) og Mette Holm Moesgaard (Brande) redder Ulla Elisabeth Andreasen (Herning), der falder om med hjertestop på gangen på NextJob i Herning.

2) Johannes Juul (Aarhus) redder sin far, Allan Juul (Nibe), da faren falder om med hjertestop uden for sønnens lejlighed.

3) Lene Bregnholt Larsen (Hedehusene) redder sin mand Anders Augustinus Larsen, da han får hjertestop midt om natten. Deres små døtre hjælper med at guide ambulancen.

Fakta om hjertestop
Hvert år bliver ca. 4.000 danskere ramt af hjertestop uden for hospitalet. I hjemmet, på gaden, på boldbanen, i en forretning … det svarer til næsten 11 om dagen. Af dem overlever i gennemsnit kun et menneske.

Hvis en person får hjertestop, og der ikke ydes genoplivning, før ambulancen når frem, overlever 1 ud af 30. Hvis vidner træder til og yder genoplivning, overlever 1 ud af 8.

Gå dig til en gratis hjertestarter
Hjertemassage og indblæsninger kan forhindre et menneske med hjertestop i at dø, men der skal en hjertestarter til for at vække et menneske med hjertestop til live. Derfor satser Hjerteforeningen på at udbrede hjertestartere i hele landet. De skal hænge tæt, udendørs og tilgængeligt 24 timer i døgnet (og være tilknyttet TrygFondens hjertestarter-netværk – hjertestarter.dk – så man via appen altid kan finde den nærmeste).

Søndag den 28. april kan man gå sig til en gratis hjertestarter. Hvis blot 15 personer danner en gruppe og går en indsamlingsrute, når Hjerteforeningen har dør til dør-indsamling, får man en hjertestarter sat op på et sted, man selv har valgt. Monteret i et varmeskab af en professionel elektriker fra TS-gruppen. Alle pengene, der kommer i indsamlingshjerterne, går ubeskåret til hjertestartere i hele Danmark. Derfor kalder Hjerteforeningen det for Landsuddelingen.

Billedtekster: (Fotos: Heidi Maxmiling/Hjerteforeningen)
Gruppe1: Hjertereddere og de reddede fra første halvdel fra hyldestarrangementet fredag 8. februar.

Bagest fra venstre: Tre medlemmer af dommerpanelet, Freddy Lippert (direktør, Den præhospitale virksomhed i Region Hovedstaden), Lars Suhr Olsen (direktør, Østifterne) og Anne Kaltoft (adm. direktør i Hjerteforeningen). Dagens vært, Camilla Miehe-Renard, står bagest i midten.

Gruppe2: Hjertereddere og de reddede fra anden halvdel fra hyldestarrangementet fredag 8. februar.

Forrest tv: Anne Kaltoft (adm. direktør i Hjerteforeningen). Bagest fra venstre: Freddy Lippert (direktør, Den præhospitale virksomhed i Region Hovedstaden), Lars Suhr Olsen (direktør, Østifterne). Dagens vært, Camilla Miehe-Renard, står i andenbageste række lidt til højre for midten.

Hjerteforeningen er Danmarks næststørste sygdomsbekæmpende organisation med 132.345 medlemmer. Vi arbejder med forskning i hjerte-kar-sygdomme, forebyggelse af hjertesygdomme og patientstøtte.