Hjerteforeningen hilser kommission velkommen: Vigtigt med patientinddragelse

En Sundhedsstrukturkommission er tirsdag formiddag blevet nedsat, hvilket glæder Hjerteforeningen. Nu skal kommissionen i arbejdstøjet, så de mange udfordringer med sundhedsvæsenet kan løses.

Regeringen har til formiddag præsenteret Sundhedsstrukturkommissionen, der i den kommende tid skal dykke ned i sundhedsvæsenets tilstand og komme med anbefalinger til, hvordan sundhedsvæsenet fremover skal indrettes.

Her slog statsminister Mette Frederiksen, udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen samt indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde fast, at der er brug for en ny retning for sundhedsvæsenet – og at patienterne skal inddrages i den proces.

- Hvis man for alvor vil rykke sundhedsvæsenet i den rigtige retning, tror jeg, der er brug for en grundlæggende gentænkning af, hvordan vi opbygger vores sundhedsvæsen. Her er der behov for at kigge på alt fra prioritering til hvordan den geografiske ulighed mindskes og hvordan der sikres bedre sammenhæng for patienterne, og her skal patienternes stemme være en afgørende rettesnor, siger Anne Kaltoft.

Jesper Fisker, adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse, er valgt som formand for Sundhedsstrukturkommissionen, og Hjerteforeningen står som altid parat med at bidrage med ideer og synspunkter.

- I efterhånden ganske lang tid har man kunnet læse om de forværrede tilstande på sygehusene – og det er altså patienterne, det går ud over. Derfor er jeg glad for, at der i Sundhedsstrukturkommissionen er lagt op til, at man inddrager patienternes stemme, og Hjerteforeningen står som altid parat med at bidrage med ideer og synspunkter.

Hjerteforeningen hilser derfor også Sundhedsstrukturkommissionen velkommen.

- Der er og har længe været brug for et grundigt eftersyn af sundhedsvæsenet, som på mange områder er så hårdt presset, at personalet ikke har tid til de opgaver, de skal nå. Derfor glæder det mig, at Sundhedsstrukturkommissionen har fået et klart mandat til fordomsfrit at se nærmere på, hvordan fremtidens sundhedsvæsen skal indrettes, siger Anne Kaltoft og fortsætter:

- Vores medlemmer oplever et sundhedsvæsen, der er stærkt udfordret. Hvor et hårdtarbejdende personale kæmper alt, hvad de kan, men hvor der alligevel er markante geografiske forskelle i behandlingsmulighederne, og hvor man som hjertepatient ikke kan vide sig sikker på at modtage den meget vigtige rehabiliteringsindsats. Det skal vi gøre op med.