Hjernen på det rette sted: Lidl støtter op om World Stroke Day
Stræk, snak, smil. En simpel lille remse som TrygFondon og Dansk Råd For Genoplivning tilbage i september 2019 introducerede sammen med Hjernesagen for at redde liv. De tre ord refererer nemlig til de tre hyppigste symptomer på et stroke: Stræk – hænger den ene arm? Snak – hænger ordene ikke rigtigt sammen? Smil – hænger den ene mundvig?
Nu er Hjernesagen klar med et helt nyt initiativ, der skal redde liv. Det sker på den internationale World Stroke Day d. 29. oktober, når Hjernesagen sammen med Lidl sætter ekstra fokus på et helt nyt rådgivnings- og oplysningstilbud til danskerne.
Nyt rådgivnings- og oplysningstilbud til danskerne
Hjernesagen lancerer StrokeLinjen, som er en direkte telefon, man kan ringe til ved spørgsmål vedrørende stroke. Rådgivningen består af i alt syv personer, og omfatter rådgivning om sociale forhold, sundhedsfaglig rådgivning, neuropsykologisk rådgivning og juridisk rådgivning ift. både forsikring, erstatning, arv og testamente.
Stroke er, ifølge Hjernesagen, en fællesbetegnelse for blødning og blodprop i hjernen. Sygdommen rammer ligeligt blandt kvinder og mænd, og er den hyppigste årsag til handicap blandt voksne. Hvert år koster stokes desuden samfundet mere end 4,6 mia. kr. i form af tabt arbejdsfortjeneste og udgifter til pleje og behandling.
Landsformand i Hjernesagen Tue Byskov Bøtkjær er glad for, at det store arbejde med etablering af Strokelinjen nu er lykkedes:
”Vi har en kæmpe opgave i at gøre opmærksom på StrokeLinjen, og at der nu findes et rådgivnings- og oplysningstilbud til danskerne. Her er vi glade for, at Lidl med sin position og størrelse på det danske dagligvaremarked hjælper vores budskab ud på deres digitale platforme, har produceret en kampagnevideo og tilmed sponsorerer håndsprit i et fint design til dagen”, siger han.
En vigtig sag som fortjener stor opmærksom
Lidl har siden 2019 være stolt samarbejdspartner og hovedsponsor for Hjernesagen og sat fokus på sunde fødevarer, oplysningskampagner, sociale arrangementer, initiativer og produktsalg heriblandt blodtryksmålere og sportstøj, hvor en procentdel af salget går til Hjernesagens arbejde.
Adm. direktør for Lidl, Dirk Fust er glad for at kunne understøtte Hjernesagens vigtige arbejde:
”Vi vil gerne benytte lejligheden til at gøre opmærksom både på stroke som en folkesygdom og på Hjernesagens nye rådgivningstilbud. Hjernesagen er en spændende samarbejdspartner for Lidl, hvor vi sammen kan sætte fokus på bedre livsstil og madvaner, som har betydning for vores helbred. Vi har stort fokus på en reduktion af salt og sukker i vores produkter, hvor Hjernesagen agerer som sundhedspartner og rådgiver os i forhold til vores produkter. Interessen for samarbejdet blev skabt tilbage i 2018, da vi, som den første dagligvarekæde i landet, valgte at sætte en aldersgrænse på 16 år for salg af energidrikke i vores butikker. Jeg vil gerne ønske Hjernesagen et stort tillykke med StrokeLinjen”, slutter Adm. direktør for Lidl, Dirk Fust.
Hjernesagen er en privat, landsdækkende forening for mennesker ramt af blodprop eller blødning i hjernen og deres pårørende. Hjernesagens nye rådgivningstilbud StrokeLinjen lanceres på World Stroke Day den 29. oktober, hvor Hjertesagens protektor, Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary vil deltage i åbningen af StrokeLinjen.
Fakta
- Hjernesagens nye rådgivningstilbud StrokeLinjen lanceres på World Stroke Day d.29. oktober
- Find mere info på ww.hjernesagen.dk
- StrokeLinjen kan kontaktes på telefon: 34 10 20 30
- Rådgivningen har åbent mandag til torsdag i tidsrummet 9.30 til 14.00.
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschef
Tlf:+45 5215 9259morten.vestberg@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 151 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl er kommet til Rødbyhavn18.4.2024 10:46:58 CEST | Pressemeddelelse
Glade smil og forårsstemning prægede torsdag morgen de mange fremmødte ved Lidls nye butik i Rødbyhavn. Dagen begyndte med smurte sandwich og kaffe før borgmester Holger Schou Rasmussen (A) klippede det røde bånd og slog dørene op til dagligvarekædens tredje butik på Lolland.
Lidl vinder B.T.s pristjek på 40 dagligvarer17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er billigst at handle i Lidl. Det slår B.T. fast efter Lidl præsterede den billigste kurv på tværs af den danske dagligvarebranche. Pristjekket vurderer den samlede pris på 40 basisprodukter. Herunder blandt andet frugt og grønt, mejeri, brød og kød.
Lidl åbner sin første butik i Rødbyhavn11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag d. 18. april får Rødbyhavn endelig sin første Lidl, når dagligvarekæden åbner sin tredje butik på Lolland. I front for butikken står butikschef Mathias Kruse Petersen, som er født og opvokset i havnebyen.
Lidl og Mammen Mejeriernes specialost, Tange Sø Ost, vinder prestigefyldt European Private Label Award27.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Specielosten Tange Sø Ost fra Mammen Mejerierne vinder den prestigefyldte European Private Label Award i kategorien ‘Dairy products’. Osten er en del af Lidls særligt udvalgte private label-serie ‘En Bid af Danmark’, der består af produkter fra lokale, danske leverandører.
Lidl og Blå Kors deler overskudsmad ud til trængte familier i påsken26.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
For syvende år i træk går Lidl og Blå Kors sammen om at gøre en forskel, hvor Lidl donerer overskudsmad fra dagligvarebutikkerne til Blå Kors’ familienetværk, væresteder og Barnets Blå Hus over hele Danmark. Begge oplever, at samarbejdet gør en stor forskel i højtider som påsken, hvor lidt ekstra mad kan forsøde tilværelsen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum