Lidl Danmark

Hjernen på det rette sted: Lidl støtter op om World Stroke Day

Del

Hver dag rammes 33 danskere af et ’stroke’, som er en blodprop eller blødning i hjernen. Det er mere end 12.000 om året, og med 3.300 årlige dødsfald er stroke den fjerdehyppigste dødsårsag i Danmark. Den 29. oktober er World Stroke Day, hvor Hjernesagen lancerer StrokeLinjen, som er en direkte telefon, man kan ringe til ved spørgsmål om stroke. Lidl har siden 2019 støttet Hjernesagens arbejde, og har i den forbindelse hjulpet med kampagnevideo og håndsprit til Hjernesagens lokalafdelinger rundt i landet.

Stræk, snak, smil. En simpel lille remse som TrygFondon og Dansk Råd For Genoplivning tilbage i september 2019 introducerede sammen med Hjernesagen for at redde liv. De tre ord refererer nemlig til de tre hyppigste symptomer på et stroke: Stræk – hænger den ene arm? Snak – hænger ordene ikke rigtigt sammen? Smil – hænger den ene mundvig?

Nu er Hjernesagen klar med et helt nyt initiativ, der skal redde liv. Det sker på den internationale World Stroke Day d. 29. oktober, når Hjernesagen sammen med Lidl sætter ekstra fokus på et helt nyt rådgivnings- og oplysningstilbud til danskerne.

Nyt rådgivnings- og oplysningstilbud til danskerne

Hjernesagen lancerer StrokeLinjen, som er en direkte telefon, man kan ringe til ved spørgsmål vedrørende stroke. Rådgivningen består af i alt syv personer, og omfatter rådgivning om sociale forhold, sundhedsfaglig rådgivning, neuropsykologisk rådgivning og juridisk rådgivning ift. både forsikring, erstatning, arv og testamente.

Stroke er, ifølge Hjernesagen, en fællesbetegnelse for blødning og blodprop i hjernen. Sygdommen rammer ligeligt blandt kvinder og mænd, og er den hyppigste årsag til handicap blandt voksne. Hvert år koster stokes desuden samfundet mere end 4,6 mia. kr. i form af tabt arbejdsfortjeneste og udgifter til pleje og behandling.

Landsformand i Hjernesagen Tue Byskov Bøtkjær er glad for, at det store arbejde med etablering af Strokelinjen nu er lykkedes:

”Vi har en kæmpe opgave i at gøre opmærksom på StrokeLinjen, og at der nu findes et rådgivnings- og oplysningstilbud til danskerne. Her er vi glade for, at Lidl med sin position og størrelse på det danske dagligvaremarked hjælper vores budskab ud på deres digitale platforme, har produceret en kampagnevideo og tilmed sponsorerer håndsprit i et fint design til dagen”, siger han.

En vigtig sag som fortjener stor opmærksom

Lidl har siden 2019 være stolt samarbejdspartner og hovedsponsor for Hjernesagen og sat fokus på sunde fødevarer, oplysningskampagner, sociale arrangementer, initiativer og produktsalg heriblandt blodtryksmålere og sportstøj, hvor en procentdel af salget går til Hjernesagens arbejde.

Adm. direktør for Lidl, Dirk Fust er glad for at kunne understøtte Hjernesagens vigtige arbejde:

”Vi vil gerne benytte lejligheden til at gøre opmærksom både på stroke som en folkesygdom og på Hjernesagens nye rådgivningstilbud. Hjernesagen er en spændende samarbejdspartner for Lidl, hvor vi sammen kan sætte fokus på bedre livsstil og madvaner, som har betydning for vores helbred. Vi har stort fokus på en reduktion af salt og sukker i vores produkter, hvor Hjernesagen agerer som sundhedspartner og rådgiver os i forhold til vores produkter. Interessen for samarbejdet blev skabt tilbage i 2018, da vi, som den første dagligvarekæde i landet, valgte at sætte en aldersgrænse på 16 år for salg af energidrikke i vores butikker. Jeg vil gerne ønske Hjernesagen et stort tillykke med StrokeLinjen”, slutter Adm. direktør for Lidl, Dirk Fust.

Hjernesagen er en privat, landsdækkende forening for mennesker ramt af blodprop eller blødning i hjernen og deres pårørende. Hjernesagens nye rådgivningstilbud StrokeLinjen lanceres på World Stroke Day den 29. oktober, hvor Hjertesagens protektor, Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary vil deltage i åbningen af StrokeLinjen.

Fakta

  • Hjernesagens nye rådgivningstilbud StrokeLinjen lanceres på World Stroke Day d.29. oktober
  • Find mere info på ww.hjernesagen.dk
  • StrokeLinjen kan kontaktes på telefon: 34 10 20 30
  • Rådgivningen har åbent mandag til torsdag i tidsrummet 9.30 til 14.00.

Kontakter

Billeder

Information om Lidl Danmark

Lidl Danmark
Lidl Danmark
Profilvej 9
6000 Kolding

7635 0000http://www.lidl.dk

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores butikker. 

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Smart Home på budget: Lidl klar med intelligent belysning6.11.2020 10:48:11 CETPressemeddelelse

Søndag den 8. november træder en helt ny spiller ind på smart home-scenen. Lidl lancerer en ny belysningsserie til det intelligente hjem: pærer i farve og hvid, fjernbetjening, bevægelsessensor og den såkaldte gateway, der forbinder alle enhederne. Priserne er skarpe, som man kender dem fra Lidl, og produkterne er baseret på anerkendte smart home-teknologier, så Lidl-belysningen er sikker og kan tale sammen med hjemmets øvrige internetopkoblede enheder.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum