Hjernen på det rette sted: Lidl støtter op om World Stroke Day
Stræk, snak, smil. En simpel lille remse som TrygFondon og Dansk Råd For Genoplivning tilbage i september 2019 introducerede sammen med Hjernesagen for at redde liv. De tre ord refererer nemlig til de tre hyppigste symptomer på et stroke: Stræk – hænger den ene arm? Snak – hænger ordene ikke rigtigt sammen? Smil – hænger den ene mundvig?
Nu er Hjernesagen klar med et helt nyt initiativ, der skal redde liv. Det sker på den internationale World Stroke Day d. 29. oktober, når Hjernesagen sammen med Lidl sætter ekstra fokus på et helt nyt rådgivnings- og oplysningstilbud til danskerne.
Nyt rådgivnings- og oplysningstilbud til danskerne
Hjernesagen lancerer StrokeLinjen, som er en direkte telefon, man kan ringe til ved spørgsmål vedrørende stroke. Rådgivningen består af i alt syv personer, og omfatter rådgivning om sociale forhold, sundhedsfaglig rådgivning, neuropsykologisk rådgivning og juridisk rådgivning ift. både forsikring, erstatning, arv og testamente.
Stroke er, ifølge Hjernesagen, en fællesbetegnelse for blødning og blodprop i hjernen. Sygdommen rammer ligeligt blandt kvinder og mænd, og er den hyppigste årsag til handicap blandt voksne. Hvert år koster stokes desuden samfundet mere end 4,6 mia. kr. i form af tabt arbejdsfortjeneste og udgifter til pleje og behandling.
Landsformand i Hjernesagen Tue Byskov Bøtkjær er glad for, at det store arbejde med etablering af Strokelinjen nu er lykkedes:
”Vi har en kæmpe opgave i at gøre opmærksom på StrokeLinjen, og at der nu findes et rådgivnings- og oplysningstilbud til danskerne. Her er vi glade for, at Lidl med sin position og størrelse på det danske dagligvaremarked hjælper vores budskab ud på deres digitale platforme, har produceret en kampagnevideo og tilmed sponsorerer håndsprit i et fint design til dagen”, siger han.
En vigtig sag som fortjener stor opmærksom
Lidl har siden 2019 være stolt samarbejdspartner og hovedsponsor for Hjernesagen og sat fokus på sunde fødevarer, oplysningskampagner, sociale arrangementer, initiativer og produktsalg heriblandt blodtryksmålere og sportstøj, hvor en procentdel af salget går til Hjernesagens arbejde.
Adm. direktør for Lidl, Dirk Fust er glad for at kunne understøtte Hjernesagens vigtige arbejde:
”Vi vil gerne benytte lejligheden til at gøre opmærksom både på stroke som en folkesygdom og på Hjernesagens nye rådgivningstilbud. Hjernesagen er en spændende samarbejdspartner for Lidl, hvor vi sammen kan sætte fokus på bedre livsstil og madvaner, som har betydning for vores helbred. Vi har stort fokus på en reduktion af salt og sukker i vores produkter, hvor Hjernesagen agerer som sundhedspartner og rådgiver os i forhold til vores produkter. Interessen for samarbejdet blev skabt tilbage i 2018, da vi, som den første dagligvarekæde i landet, valgte at sætte en aldersgrænse på 16 år for salg af energidrikke i vores butikker. Jeg vil gerne ønske Hjernesagen et stort tillykke med StrokeLinjen”, slutter Adm. direktør for Lidl, Dirk Fust.
Hjernesagen er en privat, landsdækkende forening for mennesker ramt af blodprop eller blødning i hjernen og deres pårørende. Hjernesagens nye rådgivningstilbud StrokeLinjen lanceres på World Stroke Day den 29. oktober, hvor Hjertesagens protektor, Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary vil deltage i åbningen af StrokeLinjen.
Fakta
- Hjernesagens nye rådgivningstilbud StrokeLinjen lanceres på World Stroke Day d.29. oktober
- Find mere info på ww.hjernesagen.dk
- StrokeLinjen kan kontaktes på telefon: 34 10 20 30
- Rådgivningen har åbent mandag til torsdag i tidsrummet 9.30 til 14.00.
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschef
Tlf:+45 5215 9259morten.vestberg@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl styrker sit engagement i kvindefodbold med forlængelse UEFA-partnerskab indtil 203023.10.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl forlænger sit UEFA-partnerskab og fortsætter sin igangværende rejse med UEFA's kvindelandshold frem til 2030. Det udvidede partnerskab omfatter UEFA Women's EURO 2029, the Women’s European Qualifiers 2028/29 og UEFA Women's Nations League 2025, 2027 og 2029.
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum