Historisk vedtagelse

3F's formand er begejstret: For første gang i mands minde styrker Folketinget dagpenge-trygheden for forsikrede i stabil beskæftigelse

3F’s formand Henning Overgaard er begejstret over, at Folketinget i dag har vedtaget at styrke dagpengene med mulighed for et økonomisk løft til de nyledige i de første tre måneder.

”Når man uden skyld mister sit arbejde, skal man ikke straffes benhårdt. Men i mands minde har politikerne kun forringet dagpengeordningen. Derfor er det historisk, at et flertal i Folketinget i dag har vedtaget at styrke trygheden, så nyledige der kommer fra stabil beskæftigelse kan få en højere, maksimal dagpengesats på 23.000 kr. i de første tre måneders ledighed. Også selv om beslutningen først kan træde i kraft efter et valg,” siger Henning Overgaard.

Vedtagelsen er en udmøntning af en politisk aftale fra januar mellem regeringen, SF, de radikale, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne. Folketingsmedlemmer, som siden januar har forladt Dansk Folkeparti, stemte også for dagpengeforslaget ved vedtagelsen i Folketinget i dag.

Den løbende forringelse og udhuling af dagpengene skyldes, at satserne ikke reguleres med stigningstakten i lønningerne. Dertil kommer en lang række andre forringelser af dagpengeordningen gennem  mange år i forhold til dækningsperiode, krav til genoptjening mv.

”Den voldsomme vækst i private tillægsforsikringer er en klar dokumentation for, at dagpengene er blevet alvorligt forringet. De private tillægsforsikringer betyder samtidig, at solidariteten og trygheden i dagpengesystemet undergraves. Lønmodtagere med størst risiko for ledighed – og størst behov for trygge dagpenge – skal betale kommercielle forsikringsselskaber den højeste præmie. På den måde kommer de smalleste skuldre til at bære de største byrder, det er hverken fair eller acceptabelt.”

”Virksomhederne og arbejdsgiverne har også en stærk interesse i, at vi har et trygt dagpengesystem. Det er helt enkelt forudsætningen for den meget roste fleksibilitet på arbejdsmarkedet. Og det giver eksempelvis også sæsonbetonede virksomheder bedre muligheder for at få de medarbejdere, som de har brug for,” siger 3F’s formand.