
Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance

Danmark får et historisk stort underskud på e-handelsbalancen, viser nye tal fra Nationalbankens betalingsstatistik og DI-beregninger. I 2021 var underskuddet på -55,2 milliarder kroner og i 2022 lød det på -57,6 milliarder kroner.
Minusset er blevet endnu større og udgør dermed en større udfordring, som danske virksomheder skal være opmærksomme på.
- Det er i sig selv ikke et problem at danskere er glade for at handle i udenlandske webshops, men det ville være bedre, om vi fik flere fra udlandet til at handle i danske webshops. Der er store gevinster og dermed store eksportindtægter at hente, hvis vi kunne blive bedre til at lokke udlandet ind i danske webshops, siger Jacob Kjeldsen branchedirektør for DI Handel og chef for e-commerce i DI.
Danskerne tror, at de handler dansk
Når danskerne bliver spurgt til, hvilken nationalitet den seneste webshop, de handlede i, har, svarer 70% af forbrugerne, at den var dansk ifølge en ny analyse fra Epinion og Dansk Industri - ”Danskernes e-commerce tracker – 2022”
- Det er er en stor konkurrencefordel for enhver webshop, at kunne skabe en lokal tilstedeværelse, uanset om man sælger på hjemmemarkedet eller over grænsen. Det gøres blandt andet ved at webshoppen er oversat til det lokale sprog, så det både føles trygt og lokalt at handle der.
- Det er Zalando tydeligvis dygtige til, for noget tyder på, at danskerne måske endda mener, at Zalando er dansk og derfor ser vi en så høj andel af danskere, der svarer, at de handler dansk, når de handler online.
- Mange er måske ikke klar over at Zalando er tysk. Danske virksomheder kan sagtens lade sig inspirere af Zalando, som i øvrigt er en af Europas allerstørste webshops, siger Jacob Kjeldsen.
Zalando vokser og er størst - igen
Igen i 2022 er Zalando danskernes favorit, hvilket også er en af årsagerne til det store minus på e-handelsbalancen. Zalando var også i 2021 danskernes favoritwebshop, men har i 2022 øget sin andel med yderligere 1,8 procentpoint og genkøbsraten med 5 procentpoint, hvilket øger afstanden til danskernes favorit nummer to, som også i 2022, er Matas.
Matas udvider
Matas har fornyelig annonceret, at de åbner webshop i Norge og Sverige, så måske kan vi opleve i 2023, at e-handelsbalancen retter sig mere mod dansk favør.
Af andre udenlandske webshop på danskernes favoritliste er boozt.com, der bevarer sin position som nummer fem. I andet kvartal var Boozt.com slet ikke at finde på danskernes Top 10, men i fjerde kvartal kommer boozt.com stærkt tilbage og indtager en tredje plads og øger også samlet set sin andel og genkøbsrate i forhold til 2021. Boozt.com er svensk og tæller derfor med i e-handelsminusset.
Amazon (amerikansk) må til gengæld se sig slået tilbage fra en sjette plads til en 10. plads og taber både på antal nye danske kunder og danske kunder, der handler igen hos Amazon.
Billeder
Links
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
Rekordstort underskud på e-handelsbalancen 27.4.2022 12:34:16 CEST | Pressemeddelelse
E-handelsbalancen har aldrig været så skæv, som den er i dag. Mens danskerne flittigt køber i udenlandske webshops, er det langt færre udenlandske kunder, der handler i danske webshops. De gode erfaringer med eksport og e-handel skal kombineres og udnyttes, mener DI.
Her er danskernes 20 favoritbutikker på nettet27.1.2022 20:46:42 CET | Pressemeddelelse
Danskerne er vilde med Zalando, nemlig.com og Coop. Sidste år var det igen de tre webshops, hvor danskerne lagde flest penge. Det viser de nyeste tal fra Euromonitor. Tilsammen står de tre webshops for 14 procent af den samlede e-handel i Danmark i 2021. I 2016 havde top tre kun en markedsandel på 8,9 procent, og de foretrukne webshops var Elgiganten, Zalando og Coop.
Danskerne bruger 1.500 kr. på nettet om måneden16.12.2021 10:44:00 CET | Pressemeddelelse
En ny omfattende undersøgelse fra Dansk Industris branchefællesskab for handel viser, at danskerne i gennemsnit bruger knap 1.500 kroner og handler 3,5 gange om måneden på nettet. DI Handels analyse afslører også store forskelle i indkøbsvanerne på tværs af køn, alder og landsdele.
Nye tal: De mindste virksomheder overhaler de store på Amazon15.12.2021 15:01:58 CET | Pressemeddelelse
De mindste danske virksomheder, mikrovirksomhederne, overhaler selv de største danske virksomheder, når det gælder brugen af digitale markedspladser som f.eks. Amazon. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Forbrugere og virksomheder er enige: julehandel rammes af forsyningskrise12.12.2021 15:51:29 CET | Pressemeddelelse
47 procent af forbrugerne er overbeviste om, at de globale problemer med forsyninger vil fortsætte ind i julehandlen og påvirke priser og udvalg, fremgår det af en ny undersøgelse fra branchefællesskabet DI Handel i Dansk Industri. Det skete også ved Black Friday, hvor forbrugerne brugte færre penge på grund af forsyningskrisen – nu rammer det også julehandlen, forventer forbrugerne.