Wonderful CopenhagenWonderful Copenhagen

Historisk stor kampagne skal få internationale turister tilbage til hovedstaden

Del

Efter den internationale turisme i hovedstaden blev ramt benhårdt af pandemien i 2020 og fortsat også i 2021, er det nu rigtig glædeligt, at smittetrykket er faldet betragteligt i en lang række lande, og at rejserestriktionerne dermed også lempes og muliggør international markedsføring af hovedstaden igen.  

Derfor går en ny, stor kampagne nu i gang på tværs af hovedstadens primære internationale turismemarkeder, herunder både nabolandene Norge, Sverige og Tyskland og de sydeuropæiske markeder Frankrig og Italien samt det vigtige oversøiske marked USA. I de to andre vigtige markeder Storbritannien og Kina gør situationen dog, at de ikke er omfattet af kampagnen på nuværende tidspunkt. Dog følges situationen i Storbritannien meget nøje, så kampagnen også kan igangsættes her, så snart de lokale restriktioner løftes.  

De internationale gæster udgør hovedparten af turismen i hovedstaden, som derfor også er afhængig af en bredere markedssammensætning end dansk turisme generelt.  

”Jeg er rigtig glad for, at Wonderful Copenhagen og VisitDenmark nu i fællesskab sætter gang i den internationale markedsføring af hovedstaden. København er klar til at byde både danske og udenlandske gæster velkommen. Vi skal naturligvis stadig passe på hinanden, men København har masser af plads og gode oplevelser at byde på – både her i sommer og resten af året. Det skal vi ud at fortælle, så vi kan få endnu mere liv i byen, på hoteller, restauranter og museer,” siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Med afsæt i fælles strategi 

Kampagnen gennemføres i et samarbejde mellem Wonderful Copenhagen og VisitDenmark og tager afsæt i den fælles strategi for markedsføring af hovedstaden, de to organisationer lancerede i starten af året med en budgetramme på op til 45 mio. kr. til markedsføring af hovedstaden i 2021. 

”Før krisen havde vi årligt næsten 7 mio. internationale overnatninger. Så derfor er det helt afgørende for hovedstadens turismeerhverv, at verden nu gradvis åbner, og at vi kan genoptage den internationale markedsføring. Konkurrencen bliver dog benhård mellem storbyer internationalt, dels fordi storbyturister har et højt gennemsnitligt døgnforbrug, dels fordi færre vil rejse de kommende år. Derfor skal vi stå sammen om en stærkere markedsføring, som fører til størst mulig lokal omsætning i hovedstaden,“ siger adm. direktør Mikkel Aarø-Hansen, Wonderful Copenhagen. 

”Det er rigtig positivt, at vi har fået mange ekstra midler fra regeringen og en bredt vifte af Folketingets partier til den internationale markedsføring. Det gør, at vi nu er i stand til at lægge et historisk stort markedstryk på en lang række udenlandske markeder i forbindelse med den internationale markedsføring af København. Endvidere har det givet os mulighed for at komme ud i langt flere kanaler end sædvanligt som fx tv-reklamer,” siger adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark.  

Åben for løbende tilpasning 

Kampagnen tager afsæt de kernefortællinger, som hovedstaden er særlig kendt for, og som gør hovedstaden særlig attraktiv som storbydestination. Bl.a. mødet mellem det historiske og den moderne og innovative storby. En storby med et aktivt udendørsliv, eksempelvis på cykel eller på havnens rene vand, hovedstadens høje niveau af kultur- og gastronomioplevelser og fokus på grønne og bæredygtige løsninger.  

Kampagnen er udviklet inden for kommunikationsrammen ”Why not” og med afmeldingen ”Everyday Wonders of Copenhagen”.  

Der udvikles individuelle medieplaner for de enkelte markeder, og kampagnen køres med en agil tilgang i forhold til løbende tilpasning i forhold til efterspørgsel og situationerne i de enkelte lande. 

Kontakter

Erhvervsministeriet: pressetelefon: 91 33 70 07

Wonderful Copenhagen:
Uffe Hartmann, ufh@woco.dk - mobil: 21 73 98 90

VisitDenmark:
Anders Rosbo, andros@visitdenmark.com - mobil: 41 10 70 31

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Bookingtal for hoteller i København: Endnu en katastrofal sommer truer hovedstadens turisme10.5.2021 07:34:32 CEST | Pressemeddelelse

Hele 85% under normalt niveau og markant lavere end sidste sommer, hvor krisen også hærgede hovedstadens turisme. Det er virkeligheden i de nye bookingtal for hotellerne i København. Turismen uden for København satte sidste sommer og efterår, juli – oktober, ny rekord i antal overnatninger, primært i feriehusene, som i den periode havde en fremgang på 2,1 mio. overnatninger i forhold til før krisen. Samtidig sendte pandemien hovedstadens turisme i gulvet, hvor erhvervet havde sin værste sæson i dette årtusinde og afsluttede året med en tabt omsætning på næsten 28 mia. kr. Og nu, på tærsklen til den forestående sommersæson 2021, trækker de mørke skyer sig igen op over den hårdt pressede hovedstadsturisme, hvor de internationale gæster normalvis udgør hovedparten af omsætningen. Her ligger antallet af bookede hotelværelser i København for juni og juli samlet set på nuværende tidspunkt 51 pct. under niveauet for de samme måneder, målt på samme tidspunkt sidste år. Og målt i forhold til ni

Nye tal: Turismen i København taber omsætning for 8,6 mia. kr. på tre måneder11.8.2020 09:21:45 CEST | Pressemeddelelse

Allerede inden sommersæsonen gik i gang, var udsigterne blodrøde for turismen i København. Og nu, hvor det, der skulle have den travleste sæson, er ved at være ovre, sætter Wonderful Copenhagen tal på, hvad den katastrofale sommersæson betyder i tabt omsætning. Og det er dyster læsning. Den tabte omsætning fra turister i København for juni, juli og august opgøres nu til 8,6 mia. kr. Et tal, der er baseret på dugfriske overnatningstal for juni, solgte hotelværelser i juli og bookingtallene for august. ”Tallene taler sig eget tydelige og meget alvorlige sprog. En nedgang i den samlede omsætning i turismen i København på 8,6 mia. kr. for de tre sommermåneder er en katastrofe for erhvervets mange virksomheder. Og for samfundet betyder den kæmpe nedgang i omsætning desværre både masser af tabte job og tabte skatteindtægter i de tre måneder på 2,6 mia. kr.,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. København har normalt en stor tiltrækningskraft på internati

Wonderful Copenhagen: Milliardtab nu, større risiko på sigt16.3.2020 12:34:24 CET | Pressemeddelelse

Store kongresser, der aflyses. Krydstogtskibe, der ikke anløber. Og internationale storbyturister, der bliver væk, mens Danmark og store dele af verden lukkes ned. Det betyder kæmpe tab for hovedstadens turisme, som årligt omsætter for 50 mia. kr., svarende til ca. 40% af omsætningen i dansk turisme. Kigger man helt aktuelt på marts og april, hvor Danmark indtil videre er lukket ned for indrejse frem til midten af april, skal tabet også tælles i milliarder. Wonderful Copenhagen beregner et tab i turismeomsætning i hovedstaden for de to måneder på omkring 3,7 mia. kr. Og det tal dækker alene over tabet i omsætning fra internationale gæster. Tælles maj måned med, hedder tallet 6 mia. kr. ”Over halvdelen af turisterne i hovedstaden er internationale, og de forbruger væsentlig mere end gennemsnittet. Så ja, det slår ekstra hårdt i hovedstaden, når grænserne lukkes, og den internationale turisme går i stå. Lige nu bløder turismens mange virksomheder, og deres tab er også samfundets tab. Sid

Flere krydstogtgæster i 2020 forlænger sæsonen i danske havne24.2.2020 09:46:37 CET | Pressemeddelelse

Danmark tager i 2020 imod flere krydstogtgæster end før, og den fremgang føres an af en række havne landet rundt. Således kan både Aarhus, Aalborg, Kalundborg og Bornholm i det nye år forvente stor fremgang i antallet af gæster, der kommer sejlende til. De 10 danske havne, der samarbejder om at udvikle krydstogtturismen, får til sammen besøg af omkring 1,2 mio. gæster i 2020, det er en fremgang på ca. 80.000 fra året før, og gæsterne kommer i højere grad end tidligere rundt i hele landet. København er stadig landets største destination for krydstogt, og samtidig en populær destination for turnaround – der, hvor krydstogtet begynder og slutter og derfor tager nye gæster ombord og sætter andre af, hvilket giver gæsterne længere tid til at bevæge sig rundt og forbruge af destinationens oplevelser. Og mens antallet af krydstogtskibe, der lægger til i København i 2020, er på niveau med året før, stiger antallet af skibe, der lægger til i de øvrige danske havne i år til 225 fra 186 sidste år

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum