Historisk samarbejde skal give flere fitnessaktive

DGI, DIF og Dansk Fitness & Helse Organisation indgår et helt nyt samarbejde. Bedre udnyttelse af faciliteter skal give endnu flere aktive danskere både i det private og i foreningerne.

En markant større del af befolkningen har gennem de seneste snart 20 år fundet vej til træning i et fitnesscenter. For at understøtte den udvikling indgår DGI og Danmarks Idrætsforbund (DIF) gennem Bevæg dig for livet et samarbejde med Dansk Fitness & Helse Organisation (DFHO) – det første af sin slags mellem de privateejede centre og fitness i forening.

”Det er oplagt med et tættere samarbejde på fitnessområdet, for vi har en fælles interesse i, at flere danskere bliver aktive. Samtidig kan vi fortsætte den positive udvikling både i det private og i de foreningsbaserede fitnesscentre. Forhåbningen er, at vi kan komme tættere på at opfylde målsætningen i Bevæg dig for livet om, at Danmark skal være den mest aktive nation i verden,” siger Charlotte Bach Thomassen, formand for DGI.

I DFHO deler man optimismen i forhold til samarbejdet:

”Vi har en fælles vision om at øge idrætsdeltagelsen i Danmark, og på den baggrund giver et samarbejde rigtig god mening. Vi bidrager hver især og skaber stor værdi for det danske samfund. I et tættere samarbejde vil vi i fællesskab bedre kunne værne om denne værdi samtidig med, at vi kan udvikle idrætstilbud i eksisterende fitnessfaciliterer til borgere, der ikke er idrætsaktive i dag,” siger Jens Kramer Mikkelsen, formand for DFHO.

Bedre udnyttelse af faciliteter
En del af samarbejdsaftalen går ud på at vurdere mulighederne for at udvikle fitness i storbyerne til voksne i målgruppen 50+ i en struktur, hvor foreninger og privatejede centre i de lokale områder går sammen om at skabe nogle attraktive rammer.

Andet ben i samarbejdet drejer sig om bedre udnyttelse af faciliteterne, der tit er en udfordring for særligt indendørs idrætter.

”Vi oplever foreninger i for eksempel gymnastik, der løber panden mod en mur, når de skal finde haltid til holdtræning. Omvendt kan de privatejede centre have problemer med belægning uden for de mest belastede tidsrum. Her er det helt oplagt at samarbejde ved at lade foreningerne leje sig ind i de privatejede centre. Det er en win-win mulighed for begge parter,” siger Niels Nygaard, formand for DIF.

Samarbejdet er i første omgang et pilotprojekt. Resultaterne skal bruges til at teste, om samarbejdet skal bredes yderligere ud.

Fakta om fitness i Danmark

• Der er 1384 fitnesscentre i Danmark, af dem er 844 privatejet
  • I 2017 dyrkede 159.031 danskere fitness i en forening, mens 800.000 dyrkede fitness i privatejede centre

(Kilder: Idrættens Analyseinstitut, Facilitetsdatabasen 2018 (IDAN) og DIF)

Kontakt:

Charlotte Bach Thomassen, landsformand i DGI: 30 28 32 95

Morten Brustad, branchedirektør i DFHO: 20 88 32 47

Om Bevæg dig for livet:
Danmark skal være verdens mest idrætsaktive nation. Det er visionen i Bevæg dig for livet, der er Danmarkshistoriens største idrætspartnerskab mellem DGI, Danmarks Idrætsforbund, TrygFonden og Nordea-fonden, og involverer hele Danmark.

Om DFHO:
Dansk Fitness & Helseorganisation er fitnesscentrenes brancheorganisation i Danmark. DFHO arbejder for at sikre branchens rammevilkår, varetager medlemmernes politiske, forhandlingsmæssige og økonomiske interesser, for at skabe gode relationer til samarbejdspartnere og for at styrke folkesundheden ved at øge idrætsdeltagelsen.