Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

De nye regnskabstal viser, at driftsresultatet for heltidslandbrug i gennemsnit steg med 0,7 millioner kroner til 1 million kroner pr. landbrugsbedrift i 2017. Og efter beregnet aflønning af ejer endte driftsresultatet på 0,5 millioner kroner i gennemsnit for heltidsbedrifter.

- Tallene er historisk positive, og det er naturligvis et tiltrængt pusterum for en landbrugssektor, der i mange år har været presset på indtjeningen, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Landbrugene får plads til at afdrage gæld eller foretage nye investeringer
I perioden 2014-2016 var landbrugets resultat efter aflønning af ejer i gennemsnit negativt. Og i modsætning til i de foregående år har mange af landbrugets heltidsbedrifter nu mulighed for at lægge lidt til side.

- Det positive driftsresultat efter aflønning af ejer kan landbrugene udnytte til at afdrage på gælden, som flere steder er markant. Men fortsætter de gode takter i landbruget, kan man sagtens forestille sig, at landbrugets bedre råderum kan materialisere sig i stigende investeringer, herunder i nye eller tilbyggede lager- og produktionsbygninger.

- Det er en fortsat tendens i landbruget, at bedrifterne bliver færre og større. Således er der også færre og færre landbrug, hvor der bliver foretaget investeringer. Den hårde konkurrence i branchen stiller krav om mere effektive produktionsfaciliteter, og derfor er investeringerne vigtige på den lidt længere bane, slutter Jacob Hangaard.

Økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri, jha@danskbyggeri.dk, tlf. 61 66 53 58
Kommunikationskonsulent Karin Skolnik, Dansk Byggeri, kas@danskbyggeri.dk, tlf. 23 25 84 69

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.