Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

De nye regnskabstal viser, at driftsresultatet for heltidslandbrug i gennemsnit steg med 0,7 millioner kroner til 1 million kroner pr. landbrugsbedrift i 2017. Og efter beregnet aflønning af ejer endte driftsresultatet på 0,5 millioner kroner i gennemsnit for heltidsbedrifter.

- Tallene er historisk positive, og det er naturligvis et tiltrængt pusterum for en landbrugssektor, der i mange år har været presset på indtjeningen, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Landbrugene får plads til at afdrage gæld eller foretage nye investeringer
I perioden 2014-2016 var landbrugets resultat efter aflønning af ejer i gennemsnit negativt. Og i modsætning til i de foregående år har mange af landbrugets heltidsbedrifter nu mulighed for at lægge lidt til side.

- Det positive driftsresultat efter aflønning af ejer kan landbrugene udnytte til at afdrage på gælden, som flere steder er markant. Men fortsætter de gode takter i landbruget, kan man sagtens forestille sig, at landbrugets bedre råderum kan materialisere sig i stigende investeringer, herunder i nye eller tilbyggede lager- og produktionsbygninger.

- Det er en fortsat tendens i landbruget, at bedrifterne bliver færre og større. Således er der også færre og færre landbrug, hvor der bliver foretaget investeringer. Den hårde konkurrence i branchen stiller krav om mere effektive produktionsfaciliteter, og derfor er investeringerne vigtige på den lidt længere bane, slutter Jacob Hangaard.

Økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri, jha@danskbyggeri.dk, tlf. 61 66 53 58
Kommunikationskonsulent Karin Skolnik, Dansk Byggeri, kas@danskbyggeri.dk, tlf. 23 25 84 69

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job

Der oprettes næsten 4.000 flere lærepladser i byggeriet end for fem år siden11.7.2018 06:45pressemeddelelse

Vejen til en læreplads i bygge- og anlægsbranchen er blevet betydelig kortere for dem, der ønsker at uddanne sig til håndværker. En opgørelse fra Dansk Byggeri estimerer, at der i 2018 oprettes godt 3870 flere lærepladser i byggeriet i forhold til 2014. Det er dejligt at se, at den høje beskæftigelse smitter af på antallet af praktikpladser, siger underdirektør Louise Pihl.