Historisk: Ny regering sender fagboss til Europa-Parlamentet

HK/Privats næstformand, sjællandske Marianne Vind, skriver historie som den første dansker, der går direkte fra en toppost i fagbevægelsen til Europa-Parlamentet. Hun træder ind i stedet for Jeppe Kofod, som er blevet minister.
Næstformand i HK/Privat, Marianne Vind, skal til Europa-Parlamentet som et resultat af den nye regering. Foto: Lisbeth Holten.

Som den første dansker nogensinde går HK/Privats næstformand, sjællandske Marianne Vind, direkte fra en toppost i fagbevægelsen ind i Europa-Parlamentet. Marianne Vind opnåede med 27.396 personlige stemmer valgt som 1. suppleant for Socialdemokratiet ved Europa-Parlamentsvalg den 26. maj 2019. Derfor træder hun ind i Europa-Parlamentet i stedet for Jeppe Kofod, som netop er blevet udnævnt til udenrigsminister.

- Europa-Parlamentet er en vigtig partner for os i fagbevægelsen, når vi arbejder for at sikre ordentlige forhold. Så sammen med resten af fagbevægelsen ser vi frem til at fortsætte samarbejdet med Marianne og de andre nyvalgte MEP’er, der forhåbentlig vil arbejde for et EU med endnu mere fokus på at beskytte lønmodtagerne, end vi har set tidligere, siger Simon Tøgern, formand for de 110.000 medlemmer i HK/Privat.

Marianne Vind er opvokset i Svebølle, bor i dag i Havdrup og har været næstformand i HK/Privat siden 2011. Hun er oprindelig uddannet hospitalslaborant i 1995 og var fra 2000-2011 laborant og tillidsrepræsentant hos Novozymes A/S i Kalundborg. I 2006 blev hun valgt som formand for Dansk Laborant-Forening, der er en landsforening for laboranter i HK. En post hun bestred, frem til hun blev valgt til næstformand i HK/Privat. Ved Europa-Parlamentsvalget manglede hun kun 2.000 stemmer for at blive valgt direkte ind.

Som næstformand i HK/Privat har hun blandt andet haft arbejdsmiljø blandt sine ansvarsområder, der også har været en af hendes mærkesager i valgkampen sammen med bekæmpelse af social dumping. Derfor ser Simon Tøgern frem til at fortsætte samarbejdet med Marianne Vind.

- Jeg er utrolig glad og stolt på Mariannes vegne. Stort tillykke og tak for samarbejdet fra hele HK/Privat, siger Simon Tøgern.

Presseansvarlig i HK/Privat, Troels Gadegaard Frølich: 26 58 80 43 / 44tgf@hk.dk.

Billeder