Historisk CPH Half

Tiderne ved den fjerde udgave af Copenhagen Half Marathon var historiske, og både kvindernes og mændenes flet skrev sig ind i historiebøgerne

Niveauet af eliteløbernes tider var historisk ved CPH Half. (Foto: Sparta)

Der var op til den fjerde udgave af CPH Half Marathon snakket meget om, at elitefeltet var historisk stærkt, og det viste sig at holde stik. Selvom det ikke blev til en verdensrekord, så var tiderne alligevel historisk hurtige.

Hos kvinderne var det hollandske Sifan Hassan, som løb sig selv og CPH Half ind i historiebøgerne. Med den fantastiske tid på 65.15 minutter smadrede hun den gamle europarekord med et minut og 10 sekunder.

Fantastisk bredde

Hos mændene blev det ikke til en enkelt rekord, men her var det også bredden og niveauet af elitefeltet, som havde vak stor opsigt før CPH Half. Tiderne beviste, at bredden aldrig før var set større. Med otte løber under de magiske 60 minutter og en vindertid på 59.06 minutter sat af kenyanske Daniel Kipchumba, var der tale om et fantastisk race. Nummer ti blev kenyanske Alexander Mutiso i tiden 60.11 minutter, og det er aldrig før sket, at ti løbere har løbet så hurtigt i det samme løb.

Niveauet af eliteløbernes tider var historisk ved CPH Half. (Foto: Sparta)

Copenhagen Half Marathon er med helt fremme, når det kommer til verdens bedste halvmaratons. I 2017 var det suverænt det hurtigste halvmaraton i verden med hele tre løbere under 59.00 minutter. Ud over den absolutte verdenselite så deltager der også et kæmpe motionsfelt med mere end 20.000 løbere. Arrangørerne af Copenhagen Half Marathon er Sparta Atletik & Motion og Dansk Atletik Forbund.

Den første udgave af Copenhagen Half Marathon fandt sted i 2015 og var et udspring af det succesrige VM i halvmaaton, som blev afholdt i København i 2014. Målsætningen har fra starten været at lave verdens bedste og hurtigst halvmaraton, og den er målsætningen er i manges øjne opfyldt.

Records fall at Copenhagen Marathon (Short version)19.5.2019 12:34:40 CESTPressemeddelelse

A line of records were all broken at Sunday´s Telenor Copenhagen Marathon. Not only did Jackson Kibet Limo smash the course record in the Danish capital with a winning time of 2:09,54 hours; the 30-year-old Kenyan also produced the fastest time ever on Danish soil, lowering the previous best set in Odense back in 2012 with nearly two minutes. In the women´s race, Ethiopia took the first three spots. The winner, Etalemahu Habtewold, covered the classic 42,195 km in a personal best of 2:29,29, thereby improving the course record from 2010. As with the men, this is also a new all-comer´s record. With 13.280 participants, the 40th anniversary edition of the race could as well register another record as the biggest marathon race in Denmark ever. 40th Telenor Copenhagen Marathon (IAAF Bronze Label) – 19th May Men 1. Jackson Kibet Limo, Kenya 2.09,54 – Course Record 2. Victor Kiplimo, Kenya 2:11,04 3. Gebre Roba Yadete Ethiopia 2:11,58 Women 1. Etalemahu Zeleke Habtewold, Ethiopia 2:29,29 – C