Historisk CPH Half

Tiderne ved den fjerde udgave af Copenhagen Half Marathon var historiske, og både kvindernes og mændenes flet skrev sig ind i historiebøgerne

Niveauet af eliteløbernes tider var historisk ved CPH Half. (Foto: Sparta)

Der var op til den fjerde udgave af CPH Half Marathon snakket meget om, at elitefeltet var historisk stærkt, og det viste sig at holde stik. Selvom det ikke blev til en verdensrekord, så var tiderne alligevel historisk hurtige.

Hos kvinderne var det hollandske Sifan Hassan, som løb sig selv og CPH Half ind i historiebøgerne. Med den fantastiske tid på 65.15 minutter smadrede hun den gamle europarekord med et minut og 10 sekunder.

Fantastisk bredde

Hos mændene blev det ikke til en enkelt rekord, men her var det også bredden og niveauet af elitefeltet, som havde vak stor opsigt før CPH Half. Tiderne beviste, at bredden aldrig før var set større. Med otte løber under de magiske 60 minutter og en vindertid på 59.06 minutter sat af kenyanske Daniel Kipchumba, var der tale om et fantastisk race. Nummer ti blev kenyanske Alexander Mutiso i tiden 60.11 minutter, og det er aldrig før sket, at ti løbere har løbet så hurtigt i det samme løb.

Niveauet af eliteløbernes tider var historisk ved CPH Half. (Foto: Sparta)

Copenhagen Half Marathon er med helt fremme, når det kommer til verdens bedste halvmaratons. I 2017 var det suverænt det hurtigste halvmaraton i verden med hele tre løbere under 59.00 minutter. Ud over den absolutte verdenselite så deltager der også et kæmpe motionsfelt med mere end 20.000 løbere. Arrangørerne af Copenhagen Half Marathon er Sparta Atletik & Motion og Dansk Atletik Forbund.

Den første udgave af Copenhagen Half Marathon fandt sted i 2015 og var et udspring af det succesrige VM i halvmaaton, som blev afholdt i København i 2014. Målsætningen har fra starten været at lave verdens bedste og hurtigst halvmaraton, og den er målsætningen er i manges øjne opfyldt.

CPH HALF en folkefest med historisk hurtige tider16.9.2018 15:06pressemeddelelse

Der var lagt op til et brag af en søndag, da løbere i København stillede til start ved CPH Half. I Berlin var verdensrekorden på den dobbelte distance netop blevet slået samme dag, og ruten i København er notorisk hurtig. Ved CPH Half bet blev til europæisk rekord for kvinderne til Sifan Hassan i tiden 1:05,15, mens Daniel Kipchumba vandt for herrerne i tiden 59.06. Ikke færre end otte mænd kom under en time på de 21,1 km