Grakom

Historisk aftale forhindrer tryksager fra ulovlig skovhugst på det europæiske marked

Efter flere års arbejde for at ændre lovgivningen, er GRAKOMs adm. direktør, Thomas Torp, meget tilfreds med, at Europa-Parlamentet og Det Europæiske Råd er blevet enige om, at tryksager trykt uden for Europa underlægges fuldstændig samme krav som tryksager trykt i EU.

Europa-Parlamentet og Det Europæiske Råd har netop indgået en historisk aftale, der skal forhindre, at tryksager trykt uden for EU kommer ind på det europæiske marked, uden at der er styr på, om tryksagerne oprinder fra ulovlig skovhugst. Det betyder, at trykkerier beliggende uden for EU underlægges præcis de samme krav som de europæiske trykkerier.

GRAKOM og Intergraf har gennem flere år arbejdet intenst for at få ændret lovgivningen. Tilbage i september i år stemte Europa-Parlamentet for den nye lov.

Nu har den også været behandlet i Det Europæiske Råd, som fastlægger EU’s overordnede retningslinjer. Dermed har begge organer stemt for at lukke smuthullet, hvor tryksager produceret uden for EU undgik en due diligence for papiret og alle de relaterede omkostninger dertil.

”Det er en kæmpe sejr for skovene rundt om i verden og for den grafiske branche. I EU har vi længe brugt papir, hvor vi var sikre på, at papiret ikke kom fra ulovlig skovhugst, men der har manglet krav til trykkerier uden for EU. De underlægges nu samme regler som de europæiske trykkerier, deres urimelige konkurrencefordel ophører til gavn for skovene uden for EU og de europæiske trykkerier,” siger Thomas Torp, adm. direktør i GRAKOM.

Import af ukontrollerede tryksager vil stoppe
Blankt papir var i forvejen omfattet af den nuværende EU-forordning, Tømmerforordningen, fra 2010, der sikrer, at træ eller træfibre i produkter ikke kommer fra ulovlig skovhugst. Når tryksager fremover bliver omfattet af denne forordning, vil importen af ukontrollerede tryksager for mange millioner euro blive stoppet, skriver Intergraf, og det vil gavne industrien og dens produkters omdømme i Europa.

Information om Grakom

Grakom
Møllekajen 7, 3. th
5000 Odense C

63 12 70 00https://www.grakom.dk/

Erhvervsorganisation for Kommunikationsindustrien

GRAKOM er erhvervsorganisation for kommunikationsindustrien. Det er organisationens formål at styrke udviklingsmulighederne og rammebetingelserne for medlemmerne, der tæller alt lige fra store industrivirksomheder til kreative enkeltmandsvirksomheder.

GRAKOM har siden 1875 varetaget erhvervets politiske interesser, inspireret med ny viden samt leveret værdiskabende service og rådgivning til medlemmerne. Organisationen rummer i dag omkring 700 produktions-, handels- og rådgivningsvirksomheder.

Følg pressemeddelelser fra Grakom

Flere pressemeddelelser fra Grakom