Aarhus Universitet: Arts

Historikere fra Aarhus Universitet med unikt online undervisningstilbud

Del

Et kæmpe projekt, som forskere på Afdeling for Historie har arbejdet på i over to år, nærmer sig nu sin afslutning. Det betyder, at alle interesserede fra i dag kan tilgå et gratis og frit tilgængeligt online course i danmarkshistorien.

”Velkommen til Aarhus Universitets Open Online Course i danmarkshistorie” står der med store bogstaver på forsiden af en spritny hjemmeside. Idéen til kurset fik lektor i historie, Niels Brimnes, for et par år siden og med en bevilling fra Spar Nord Fonden, er kurset nu så godt som realiseret. 

Kurset dækker perioden fra den tidlige middelalder omkring år 1050 til i dag og er opdelt i otte lektioner. Hver lektion består af en tekst, der beskriver periodens politiske, samfundsmæssige, økonomiske og kulturelle forhold. Dertil kommer en række korte film, hvor forskerne fortæller om centrale udviklingstræk i de enkelte historiske perioder. Hver lektion kan afsluttes med en quiz.

”Ideen til kurset blev udviklet over middagsbordet derhjemme,” fortæller lektor Niels Brimnes og uddyber:

”Min kone arbejder med IT og har haft stort glæde at følge MOOCs ved internationale universiteter. På grund af danmarkshistorien.dk stod vores afdeling jo unikt godt rustet til at udvikle digitale undervisningsformater til vores egne studerende, og samtidig tilbyde et solidt forskningsbaseret kursus, som hele Danmarks befolkning har mulighed for at tage.”

Han glæder samtidig over, hvis kurset kan fungere både som fjernundervisningshjælp og velfunderet folkeoplysning i en tid, hvor Corona udfordrer gængs undervisningspraksis og folk i øvrigt er afskåret fra mange andre aktiviteter.

Behovet for online undervisning ekstra stort nu

Det omfattende materiale er udarbejdet af en række forskere fra Afdeling for Historie og Klassiske Studier ved Aarhus Universitet - herunder to af afdelingens professorer, Bjørn Poulsen og Thorsten Borring Olesen, som også har stået for den faglige redaktion af indholdet og billeder i samarbejde med Mette Frisk Jensen og Anne Sørensen, seniorrådgivere på danmarkshistorien.dk.

”Vi mangler ca. ti film for at være helt færdige, men vi har valgt at åbne op nu, hvor behovet for online undervisning er ekstra stort. Det er vigtigt at understrege, at alt materialet til kurset er gratis og frit tilgængeligt fra Aarhus Universitets hjemmeside danmarkshistorien.dk.,” lyder det fra Mette Frisk Jensen, der har været projektleder på udviklingen af kurset. 

”Man kan selv bestemme, hvornår man vil tage kurset, og om man vil igennem alle lektionerne eller blot enkelte, hvis man nu fx interesserer sig mere for middelalderen end historien i det 20. århundrede - eller omvendt. Det kræver ikke et særligt login at deltage. Via forsiden får man adgang til kursets otte lektioner med både tekst, film og quizzer,” fortæller Mette Frisk Jensen. 

Og apropos quiz – ”Hvad blev Danmark kåret til af EU-Kommissionen i 2018?” Find svaret og mange andre her: https://danmarkshistorien.dk/ooc/

Kontakter

Niels Brimnes, lektor
Mail: hisnb@cas.au.dk
Mobil: 2294 9241

Mette Frisk Jensen, ph.d. og projektleder på danmarkshistorien.dk
Mail: hismfj@cas.au.dk
Mobil: 2556 6682

Billeder

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Musik i en tid med corona – forskning bag fænomenet Faber22.5.2020 10:38:58 CESTPressemeddelelse

Der sættes nu formel på musikfænomener såsom ”Fællessang hver for sig” og ”Morgensang med Phillip Faber”, som har samlet danskerne under coronakrisen. Et verdensomspændende forskningsprojekt og -samarbejde, som skal kortlægge vores musikadfærd under coronakrisen, er netop sat i gang på initiativ af Aarhus Universitet. De første data viser bl.a., at det er mere populært at lytte til musik fra ens ungdomsår under coronakrisen.

Skoleelever tøver med at tage ordet, når der er fremmedsprog på skemaet13.5.2020 12:19:29 CESTPressemeddelelse

Selvom mundtlighed spiller en central rolle i fremmedsprogsundervisningen i Danmark, holder eleverne ofte igen med at tage ordet og kaste sig ud i klassesamtaler på engelsk, tysk eller fransk. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ belyser hvorfor og giver samtidig en række bud på, hvordan de mundtlige kompetencer kan styrkes i grundskolens fremmedsprogsundervisning.

Ny forskergruppe skal undersøge mistillid til videnskabelig ekspertise på nettet26.3.2020 12:21:33 CETPressemeddelelse

Mistillid til videnskabelig ekspertise kan få vidtrækkende konsekvenser for folkesundheden. Vi har set en vaccinationsskepsis, der betød et mæslingeudbrud, og piger der ikke lod sig HPV-vaccinere. Nu står vi så over for COVID19, hvor den videnskabelige ekspertise igen skal stå distancen. Et nyt forskningsnetværk skal undersøge, hvordan mistillid til videnskaben opstår og spredes på nettet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum