Hippie-sodavanden Klar Cola er tilbage

Der er dømt 80’er nostalgi, når Coop sætter 250.000 flasker Klar Cola på butikkernes hylder. Sammen med retro-sodavanden udloves en arkademaskine med de 250 bedste spil fra en svunden tid. Anledningen er Coops 150 års jubilæum.

Klar Cola fra Brugsen Den så dagens lys i 1976 og blev i løbet af 80'erne en fast bestanddel af fester og dage, der kaldte på noget lidt særligt. Klar Cola opstod som svar på en stigende bekymring for tilsætningsstoffer, som særligt græsrodsbevægelsen Noah var med til at starte. Selvom Klar Cola ikke har været på hylderne i en årrække, er den gennemsigtige cola langtfra glemt og gennem årene har der været flere forbrugerforsøg på at få kult-colaen uden farvestoffer tilbage på hylderne.

Ifølge Jesper Christensen, kategorichef i Coop, er den relancerede sodavand tænkt som en gave særligt til dem, der var børn eller unge i 1980'erne:

”Det er nostalgi hældt på flaske. Mange forbinder Klar Cola med børnefødselsdage og klassefester og den minder os om et årti med blandt andet Pac Man, kasettebånd, rubiks terninger, neonfarver, crepet hår og en hurtigsnakkende Kim Schumacher. Derfor blev vi hurtigt enige om, at Klar Cola selvfølgelig skulle være en af de seks jubilæumsvarer, der skal tilbage på hylderne efter flere års pause,” siger Jesper Christensen.

Sammen med det begrænsede oplag på 250.000 flasker Klar Cola udlover Coop på facebook en arkademaskine med de 250 bedste arkadespil. Foreløbig har mere end 6500 deltaget i konkurrencen, som tydeligvis vækker minder hos mange: https://www.facebook.com/coopdk/videos/10157542679310408/. Vinderen trækkes den 28. november 2016 kl.12:00.

De 250.000 Klar Cola – der naturligvis kommer på glasflaske – kan købes i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og fakta fra uge 45.

Fakta om de danske sodavands-vaner

• Hver fjerde dansker drikker sodavand på en helt almindelig dag
  • Er der børn i husstanden, bliver der drukket 40% mere sodavand
  • Fredag, lørdag og søndag er de største sodavandsdage