Hillerød Forsyning kan tåle kritiske spørgsmål

”Det er vigtigt at slå fast, at ingen bliver meldt til politiet for at stille kritiske spørgsmål til Hillerød Forsyning eller for at søge aktindsigt, for vi kan tåle at blive kigget i kortene,” siger administrerende direktør Søren Støvring som kommentar til, at Nordsjællands Politi har nu henlagt den sag, Hillerød Forsyning fik rejst mod Rasmus Visby.

”Vi meldte Rasmus Visby til Nordsjællands Politi, fordi vores advokater vurderede, at vi havde pligt til at beskytte vores medarbejdere – og at der var grundlag for en straffesag eller et polititilhold imod ham,” forklarer administrerende direktør i Hillerød Forsyning, Søren Støvring. Han suppleres af senioradvokat Poul Gade fra Bech Bruun:

”Det var vores vurdering, at der var grundlag for et polititilhold eller en overtrædelse af straffelovens paragraf 119a. Nordsjællands Politis jurist har vurderet, at der ikke var beviser nok, men det er en afgørelse, som Hillerød Forsyning har mulighed for at påklage til statsadvokaten,” siger han og tilføjer:

”Det fremgår af afgørelsen, at offentligt ansatte skal tåle mere end andre, når det kommer til chikanesager – det er vi ikke nødvendigvis enige i.”

Yderligere uddyber Poul Gade, at det var vurderingen, at Hillerød Forsyning kunne have pligt til at foretage politianmeldelse af hensyn til arbejdsmiljøet og for at beskytte medarbejderne.

Med mere end 80 aktindsigter er der fundet én fejl
Det seneste år har Hillerød Forsyning oplevet en intens interesse og modtaget en lind strøm af anmodninger og aktindsigter, fra Rasmus Visby og andre, som så udførligt som muligt er blevet besvaret:

”Det er mit indtryk, at formålet med denne intense interesse har været at afsløre fråseri og dårlig ledelse. Men jeg kan slå fast, at både ledelsen og vores medarbejdere går på arbejde for at sikre borgere og virksomheder i Hillerød rent drikkevand og klima- og miljøvenlig varme, affaldshåndtering og spildevandsrensning. Den opgave løser vi bedre end de fleste sammenlignelige selskaber,” siger Søren Støvring og tilføjer:

”Derfor er vi er ekstremt ærgerlige over, at fejlen med den manglende rabat ikke blev fanget i vores interne eller eksterne revision. Det var en menneskelig fejl. Den er nu rettet, og vi har fået rabatten. Vi har takket Rasmus Visby for at hjælpe os med at finde fejlen, selvom jeg ikke er sikker på, at det var ment som en hjælp.”

Pressekontakt:

Søren Støvring, administrerende direktør hos Hillerød Forsyning, ssh@hfors.dk eller 4823 1000

Agnete Dybro Stoffregen, Grønbech PR og kommunikation, ads@groenbech.com eller 2880 0555

Susanne Lindø, Grønbech PR og kommunikation, sl@groenbech.com eller 4033 0555

Information om Hillerød forsyning

Hillerød forsyning
Solrødgårds Alle 6
3400 Hillerød

Om Hillerød Forsyning
Hillerød Forsyning består af et holdingselskab, som er ejet af Hillerød Kommune, og ejer/driver Hillerød Vand A/S, Hillerød Varme A/S, Hillerød Fjernkøl A/S, Hillerød Kraftvarme ApS, Hillerød Affaldshåndtering A/S (og 50 procent af Fælles Affaldsindsamling A/S), Hillerød Spildevand A/S og Hillerød Service A/S (samt 20 procent af Nordkøb A/S).

Tilsammen har Hillerød Forsyning i 2020 en budgetteret omsætning på ca. 421 mio. kr. og ca. 150 medarbejdere.

Hillerød Forsyning sammenlignet med resten af Nordsjællands forsyning
Baseret på 2020-taksterne er prisen for en standard fjernvarmekunde i Hillerød den laveste i de nordsjællandske varmeforsyninger (11.889 kr./år mod 14.052 kr. hos Halsnæs Forsyning, 15.569 kr. hos Forsyning Helsingør og 17.504 kr. hos Norfors).

Hillerød Vand A/S er underlagt den økonomiske regulering for vandselskaber, der producerer over 800.000 m3 vand pr. år. Det betyder, at selskabets indtægtsramme og takster er styret af reguleringen. Selvom vi var nødt til at hæve priserne i 2020 ligger den årlige pris for en standard vandkunde i Hillerød omkring gennemsnitsprisen for en vandkunde i 11 sammenlignelige vandselskaber i Nordsjælland (2.258 kr./år).

Hillerød Spildevand A/S er underlagt de samme regulatoriske regler som Hillerød Vand A/S. Trods øget takst i 2020 er den årlige pris for en standard spildevandskunde i Hillerød omkring gennemsnitsprisen for en spildevandskunde i Nordsjællands 11 spildevandsselskaber (4.042 kr./år).

Hillerød har, sammenlignet med nabokommunerne, en række services inden for affaldshåndtering, som gør Hillerød Affaldshåndtering en smule dyrere end nabokommunernes løsning (4.318 kr./år). Disse ekstra services er eksempelvis afhentning af affald på borgernes og virksomhedernes grund, flisning af hækaffald, grene og træer, affaldssortering i otte fraktioner ude i husstanden/virksomheden - og Hillerød er således tæt på at opfylde regeringens strategi om, at affald skal sorteres i 10 fraktioner.