Hilda Heick sælger geder i Søborg

Fredag den 29. november klokken 14.00 står Hilda Heick bag disken i Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutik på Søborg Hovedgade.

Her vil den kendte sanger og entertainer hjælpe butikkens frivillige med at betjene kunder og sætte varer på hylderne. Men Hilda Heick har også en anden vigtig opgave på dagen. Hun skal også sælge geder til gavn for verdens fattigste.

Hilda Heick er ambassadør for Folkekirkens Nødhjælp, og i 2017 rejste hun sammen med sin mand, Keld Heick, til Nepal for at besøge fattige familier, der har modtaget geder gennem den populære kampagne ”Giv en ged”.

”Det var en stor oplevelse at rejse til Nepal og se, hvordan hjælpen gør en forskel. Keld og jeg har givet utallige geder væk i gave. En buket blomster er jo hurtigt væk igen, og vores venner og familie mangler ikke materielle ting. Her kan vi faktisk give en gave, som hjælper en fattig kvinde og hendes familie til at få en bedre fremtid,” siger Hilda Heick.

Hilda Heicks besøg vækker stor glæde hos personalet i butikken på Søborghovedgade. De ser frem til at få en hjælpende hånd på dagen, men de håber også, at Hilda Heick kan trække ekstra mange kunder til.

”Vi glæder os rigtig meget, og det bliver utrolig spændende at høre om Hilda Heicks rejse til Nepal. Forhåbentlig kan hun inspirere en masse kunder til at købe geder, for ”Giv en ged” er en gave, som virkelig nytter og gør en stor forskel for en fattig familie i Nepal eller Malawi,” siger Karen-Margrethe Lindegaard, der i 17 år har været frivillig i genbrugsbutikken i Søborg og er leder af butikken.

Hvad er ”Giv en ged”:

Giv en ged blev lanceret af Folkekirkens Nødhjælp i 2006. Siden er gavekataloget vokset, og i dag sælges både høns, køkkenhaver, træer, overlevelsespakker, solcellelampe og meget andet. Læs mere på  givenged.dk.

Velgørenhedsgaver kan være livsændrende for fattige familier. Når du køber Giv en ged-gaver, får du et gavekort som bevis på, at du har hjulpet en familie i et af verdens mest udsatte områder. Vi sørger for, at familien ikke kun får en ged men også får undervisning i gedehold, og hvordan geden kan give størst gavn. Geden giver nemlig ikke kun mælk, kød og skin. Den giver også kid, som kan sælges på markedet og gedeekskrementer, der kan bruges på marken som nyttig gødning.

For yderligere information kontakt venligst: Christina Pedersen, Folkekirkens Nødhjælp, email:chpe@dca.dk, tlf: 28744669

Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker22.6.2020 09:14:10 CESTPressemeddelelse

Nordisk Film Biografer har været lukket på grund af corona-pandemien, og i mellemtiden har en del slik i biografernes kiosker overskredet sidste salgsdato. For at begrænse ”slikspild” har Nordisk Film Biografer doneret alt overskudsslik til Wefood-butikkerne, der er drevet af Folkekirkens Nødhjælp – heriblandt 200 kilo bland-selv-slik og 8 paller med sodavand og chokoladebarer.

Ny rapport: Klimaforandringer er med til at skubbe flygtningetal i vejret19.6.2020 09:24:56 CESTPressemeddelelse

Nye tal fra FN’s flygtningeorganisation viser, at næsten 80 millioner mennesker er på flugt. Det svarer til 1 procent af verdens befolkning, og tallet er næsten fordoblet på et årti. I dag udgiver Folkekirkens Nødhjælp sin egen rapport, der peger på, klimaforandringerne er en vigtig årsag til de konflikter, der får flygtningetallene til at stige så voldsomt. Folkekirkens Nødhjælp har interviewet mere end 1000 mennesker, der både er ramt af væbnet konflikt og klimaforandringer i de afrikanske lande Mali og Somalia. Rapporten konkluderer, at klimaforandringer er med til at øge konfliktniveaet i skrøbelige lande, og at klimatilpasning kan være fredsskabende. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen siger: ”Vi hjælper allerede verdens fattigste med tørkeresistente afgrøder, vandingssystemer og akutnødhjælp, når katastrofen rammer. De 1000 interviews med lokale somaliere og maliere bekræfter os i vigtigheden af at skrue op for indsatsen. Og det klare indtryk fra samtal