Hf-sejr med torne

"Uddannelsespolitisk er det vigtigt, at forligspartierne er nået til enighed og har sikret, at unge og voksne fortsat kan bruge hf som løftestang til også at komme direkte ind på de lange videregående uddannelser. Vi ved, at ca. 20 procent af hf’erne benytter den mulighed i dag. At sætte en stopper for det, ville være en katastrofe”, siger Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Forliget om en ny gymnasiereform fastholder, at det toårige hf fortsat kan give adgang til alle videregående uddannelser. Dog skal de kursister, der vil direkte ind på en lang videregående uddannelse, efter det første år på hf vælge en udvidet fagpakke for at opnå den direkte adgang.

I GL er formanden Annette Nordstrøm Hansen meget tilfreds med, at hf'ere fortsat har adgang til universitetet.

"Uddannelsespolitisk er det vigtigt, at forligspartierne er nået til enighed og har sikret, at unge og voksne fortsat kan bruge hf som løftestang til også at komme direkte ind på de lange videregående uddannelser. Vi ved, at ca. 20 procent af hf’erne benytter den mulighed i dag. At sætte en stopper for det, ville være en katastrofe”, siger Annette Nordstrøm Hansen.

Derimod er GL modstander af den del af forliget, der giver elever fra 9. klasse direkte adgang til hf, hvis de i øvrigt opfylder optagelsesbetingelserne. I dag er adgangskravet 10. klasse eller tilsvarende kvalifikationer.

”Det store problem er, at den direkte adgang til hf fra 9. klasse afkorter den samlede uddannelseslængde med et år. Det stemmer dårligt med de politiske intentioner om at ville styrke uddannelsesindsatsen i samfundet”, understreger Annette Nordstrøm Hansen.

Hun peger samtidig på, at både modenhed og stærke faglige kompetencer er centrale elementer i de mellemlange videregående velfærdsuddannelser til fx folkeskolelærer, sygeplejerske, politibetjent og socialrådgiver, som mange hf’ere vælger. Derfor er det ifølge GL-formanden forkert at forkorte uddannelseslængden ved at åbne adgangen til hf fra 9. klasse.

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12Pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20Pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30Pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden