Thy-Mors HF & VUC

HF Cold Hawaii i Thy : rekordmange gennemfører HF og med højere gennemsnit

Langt flere studerende på HF Cold Hawaii linjen på Thy Mors HF & VUC gennemfører den to årige HF-uddannelse end mange andre steder i landet. Og ovenikøbet med højere karakterer.

Dermed har surflinjen i Thy fået sit endelige gennembrud.

- i en ordinær HF-klasse er frafaldet på landsplan cirka 25%, mens den hos os var 11% i 2016 og 6,6% i 2017, og det tal er vi selvfølgeligt godt tilfredse med, siger Vicerektor Erik Dose Hvid, HF Cold Hawaii.

Udover et lavt frafald, er karaktergennemsnittet på HF Cold Hawaii også højere end andre steder.

- vi ligger 1-2 karakterpoint højere i gennemsnit, og det er selvfølgelig også noget, der pynter på et afgangsbevis fra skolen, siger Erik Dose Hvid.

Stærkt sammenhold blandt elever
Surf og kollegie ansvarlig, Claus Jokumsen peger på flere årsager til, at det går så godt med eleverne på uddannelsen.

- vi har en helt speciel boform, hvor de studerende bor på et surfkollege i Klitmøller. Her er de studerende sammen om alt fra madlavning til rengøring. De studerende er næsten lige så tætte på hinanden, som de ville være på deres forældre, hvis de boede hjemme. De passer på hinanden, støtter hinanden og trækker hinanden op, når det bliver svært ind imellem, siger Claus Jokumsen.

Den specielle boform og det tætte forhold, de studerende har til hinanden, skaber et helt specielt miljø.

- for at kunne præstere på skolebænken eller ude i livet, skal man trives. Og vores elever trives. Det skyldes i høj grad også, at de er meget fysisk aktive enten på havet, ved byens skatespots eller andre steder, siger Claus Jokumsen.

Han peger på, at en af hemmelighederne bag de bedre karaktergennemsnit på HF Cold Hawaii blandt andet hænger sammen med megen fysisk aktivitet.

- der findes en lang række undersøgelser, der fortæller, at elever der er fysisk aktive, også har en bedre indlæringsevne, siger han.

Ikke nogen badeferie
HF Cold Hawaii er ikke – i modsætning til hvad mange måske går og tror – en camoufleret badeferie, hvor de studerende surfer døgnet rundt og ikke lærer noget.

- vores studerende har et normalt HF pensum, de skal i gennem. Den eneste forskel er, at vi har nogle muligheder for at rykke undervisningen rundt, hvis der pludseligt er usædvanligt gode bølger. Det sker ind imellem, at vi gør det. Men det er langt fra hverdagskost. Der er jo gode bølger i Cold Hawaii det meste af året – morgen, middag, eftermiddag og aften, siger Claus Jokumsen.

Han karakteriserer opholdet på HF Cold Hawaii som to års uafbrudt teambuilding og personlighedsudvikling.

- langt fra alle kan surfe, når de ankommer til skolen første dag. Og andre synes på ingen måde, det er fedt at springe ud i to meter høje bølger. Der er altid plads og respekt omkring at kende sine begrænsninger men det handler også om at få eleverne ud af deres comfortzone, give hinanden en hånd, når man kan se, at ens medstuderende er presset, og sidst men ikke mindst få alle med, siger Claus Jokumsen.

HF Cold Hawaii sendte for en lille måneds tid siden 18 nyudklækkede studenter videre – en student færre end da de startede for to år siden.

HF Cold Hawaii optager elever hvert år inden 1. marts og der er studiestart medio august.

Læs mere her:

Yderligere informationer hos:
Surfkoordinator Claus Jokumsen på telefon 22 77 52 53

Information om Thy-Mors HF & VUC

Thy-Mors HF & VUC
Munkevej 9
7700 Thisted

7070 1234http://www.vuctm.dk

Thy-Mors HF & VUC har hovedsæde i Thisted, afdeling i Nykøbing og undervisningssteder i Sydthy (Hurup) og Klitmøller. Vi er en undervisningsinstitution med mere end 30 års erfaring med undervisning af unge og voksne.

Vi udbyder forskellige undervisningsforløb, lige fra ordblindeundervisning til højeste gymnasiale niveau. Vi medvirker i mange initiativer i lokalområdet, også erhvervsmæssigt, og tilbyder desuden kurser til private virksomheder og offentlige institutioner.

Vi tilbyder OBU (ordblindeundervisning, FVU (grundlæggende dansk og matematik), Avu (almen voksenuddannelse, svarende til 8.-10. klassetrin), HF-enkeltfag, HF-fagpakker, Gymnasial Supplering (GS) og Virksomhedstilpasset undervisning.

Du kan sammensætte dit eget skema med enkeltfag på forskellige niveauer alt efter dine behov og ønsker.

VUC i tal
Ca. 550 årselever