Booking.com

Hertugen af Sussex lancerer Travalyst, et globalt initiativ for at fremme bæredygtige rejser

Hvis du ønsker tilladelse til at bruge billeder, bedes du kontakte Booking@aspekta.dk før du bruger dem på din egen platform.

Amsterdam, Holland – 3. september 2019 – Hertugen af Sussex har annonceret et nyt globalt samarbejde der har til formål at forbedre bevaringen af naturen, beskytte miljøet og udvide den økonomiske udvikling i lokalsamfund ved at opfordre til bæredygtig turisme på tværs af rejsebranchen.

Travalyst er sat i verden for at mobilisere rejsebranchen som en permanent katalysator der skal ændre måden vi alle sammen rejser på.

Hans Kongelige Højhed står i spidsen for dette nye initiativ som er grundlagt sammen med førende tjenesteudbydere i rejseindustrien, Booking.com, Ctrip, Skyscanner, TripAdvisor og Visa. Formålet er at udforske og promovere løsninger der skal gøre det mere bæredygtigt at rejse. Tiltaget forener globale virksomheder der forbinder kunder og udbydere på rejsemarkedet som kan udnytte deres unikke position til at uddanne, skabe opmærksomhed og promovere positive forandringer.

Dette nye samarbejde baner vejen for nye måder at rejse på og fremmer forandring for at hjælpe alle med at opleve verden på en mere bæredygtig måde hvor vi kan beskytte mennesker, steder og dyreliv og sikre en lys fremtid for rejsemål og lokalsamfund i mange generationer endnu.

Gennem samarbejde med firmaer, forbrugere og lokalsamfund vil man først og fremmest udforske og promovere løsninger der er med til at fremme bæredygtig adfærd og forbrugervalg på forskellige områder såsom at støtte lokalbefolkninger, beskytte dyreliv, tackle klimaforandringer og miljøbelastninger og lette overturisme.

Flere oplysninger om nye tiltag fra Travalyst bliver annonceret når tiden er inde.

Potentialet

Jo flere mennesker der rejser, jo større indflydelse har det på lokalsamfund og miljøet – men mulighederne for at gøre noget godt hver gang man rejser, bliver også hyppigere.

• Sidste år nåede antallet af internationale rejser på globalt plan 1,4 milliarder , hvilket er 2 år tidligere end forventet.(UNWTO)
  • Siden år 2000 er antallet af årlige ferier på globalt plan steget til mere end det dobbelte.(World Bank)
  •  I 2018 bidrog rejser og turisme med 8,8 billioner dollars til den globale økonomi.(WTTC)
  • Den fortsatte stigning i antallet af rejser indikerer at vi vil nå op på 1,8 milliarder internationale rejser i 2030, hvilket svarer til en fordobling i antallet af årlige rejser på mindre end 20 år.(UNWTO)
  • På globalt plan er 1 ud af 10 jobs rejserelaterede(WTTC)
  •  Om 10 år vil antallet af turister der besøger lande i vækstmarkeder nå op på 1 milliard om året og udgøre 57% af alle internationale rejser.(UNWTO)

Hensigten med Travalyst er at drage fordel af det globale rejsemarkeds spænd og styrke, støtte et øget samarbejde på tværs af branchen samt tilskynde til og hjælpe nye løsninger og tiltag indenfor bæredygtig turisme. Medstifterne vil gerne sætte gang i en bevægelse med ligesindede virksomheder, organisationer, NGO’er og andre personer der er med til at skabe forandring for at gøre fremtidens rejser mere bæredygtige.

Hans Kongelige Højhed, hertugen af Sussex:“Det at rejse har en enestående evne til at åbne vores øjne for andre kulturer og oplevelser og give os en dyb forståelse for hvad verden har at byde på. I takt med at turisme uundgåeligt vokser, er det yderst vigtigt at vi på verdensplan fremskynder bæredygtige tiltag og at vi afbalancerer denne stigende turisme med miljøets og lokalbefolkningernes behov. At forene virksomheder, forbrugere og samfund er den bedste mulighed vi har for at beskytte rejsemål og økosystemer for fremtidige generationer.”

Gillian Tans, bestyrelsesformand i Booking.com:“Disse forskellige virksomheders forpligtelse til at samarbejde og hjælpe til med at opbygge et globalt netværk af ligesindede sociale entreprenører, NGO’er og beslutningstagere er virkelig inspirerende. At samarbejde er den eneste rigtige vej frem hvis vi vil skabe et paradigmeskift i rejsebranchen. Vi vil gerne beskytte de rejsemål vi alle holder af og sikre at omgivelserne og menneskerne er glade og sunde i mange generationer endnu, men vi kan ikke gøre det på egen hånd. Selvom vi endnu ikke har alle svarene, er vi fast besluttet på at finde dem sammen.”

Jane Sun, administrerende direktør i Ctrip:“Når vi rejser, kommer vi tættere på hinanden – vi deler skønheden ved vores land og forskellige kulturer med hinanden, og på den måde finder vi frem til vores fælles menneskelighed. Men der følger et ansvar med om at beskytte vores sårbare planet. Derfor samarbejder vi med nogle af de skarpeste hjerner for at sikre at fremtidige generationer kan følge i vores fodspor på en bæredygtig måde og verdens befolkning kan vokse med hinanden.”

Bryan Dove, administrerende direktør i Skyscanner:“Globale rejser er en moderne gave som bringer kulturer og samfund fra hele planeten sammen. Derfor har vi også en pligt til at passe på vores klode så fremtidens generationer kan udforske og nyde den – men vi er nødt til at handle nu, da ændringerne ikke sker med det samme. Som nogle af de største aktører i rejsebranchen har vi et ansvar for at bruge vores fælles indflydelse til at føre an for at skabe forandring.”

Stephen Kaufer, administrerende direktør i TripAdvisor:“Vi har allesammen et ansvar for at beskytte vores dyrebare planet og samfund for kommende generationer. Jeg tror på at vi kan opnå mere sammen, og derfor er vi glade for at være en del af Travalyst og at samarbejde om at finde ud af hvordan vi kan have en positiv indflydelse på rejser i fremtiden.”

Al Kelly, bestyrelsesformand og administrerende direktør i Visa:“Vores digitale betalingsmetoder, der gør det muligt at rejse globalt, er en af de mange måder Visa forbinder individer, virksomheder og økonomier hver eneste dag.  Det vil vi gerne gøre på en måde der støtter vores dedikation til bæredygtighed. Vi er stolte af at være en del af dette initiativ for at støtte langsigtet økonomisk vækst via turisme.”

Forbrugertendenserne viser en stigende efterspørgsel efter en positiv indflydelse

Der er en stigende efterspørgsel fra forbrugernes side om at få nem og gennemskuelig adgang til en bredere vifte af muligheder for at rejse mere bæredygtigt. Travalyst ønsker at hjælpe virksomheder med at imødekomme denne efterspørgsel og bruge denne platform til at informere forbrugerne om betydningen af bæredygtige måder at gøre tingene på. I dette samarbejde vil der også være fokus på at arbejde med lokalsamfund ved at engagere sociale entreprenører og promovere de bedste fremgangsmåder.

Over halvdelen af alle rejsende siger at de er mere indstillede på at foretage mere bæredygtige rejsevalg i år end de var sidste år – men mange af dem ved ikke hvordan. Nogle af udfordringerne er mangel på viden, formodede ekstra omkostninger og en mangel på tilgængelighed eller tiltalende valgmuligheder når man søger efter rejser. Når det er sagt, så er påvirkningen af lokalsamfund og miljøet et primært hensyn for mange rejsende på globalt plan.

• 71% af globale rejsende siger til Booking.com at de synes rejsevirksomheder bør tilbyde flere bæredygtige valgmuligheder, og 68% siger at det er vigtigt for dem at de penge de bruger på at rejse, går til lokalsamfundet.
  • I løbet af de sidste 12 måneder har 10 millioner rejsende der har brugt Skyscanner, valgt det fly der udleder mindst CO2.
  • 75% af Ctrips samarbejdspartnere har dedikeret sig til Ctrips 4R-tiltag (Reduce, Reuse, Recycle, Regenerate) om at mindske anvendelsen af, genanvende, genbruge og forny ressourcer i rejseøkosystemet.
  • Det globale marked for bæredygtig turisme forventes at stige med 340 milliarder dollars (10%) indenfor de næste 4 år.(TechNavio)

Vækst i Travalyst

Travalyst-tiltaget håber på at finde flere samarbejdspartnere der kan forene den kollektive ekspertise og perspektiver fra lokalsamfund, beslutningstagere, regeringer, NGO’er, andre førende virksomheder og sociale entreprenører for at udnytte teknologiske og strategiske initiativer der kan hjælpe med at skalere det globale udbud af bæredygtige rejsemuligheder for at imødekomme den stigende efterspørgsel fra forbrugerne.

Læs mere om hvordan du kan støtte dette initiativ på www.travalyst.org.

Billeder

Information om Booking.com

Booking.com blev grundlagt i 1996 i Amsterdam og er vokset fra at være en lille, hollandsk opstartsvirksomhed til en af verdens førende digitale rejsevirksomheder. Booking.com er en del af Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) og investerer i teknologi der gør det nemmere at rejse. Booking.com har en mission om at give mennesker mulighed for at opleve verden og forbinder nemt millioner af rejsende med uforglemmelige oplevelser, praktiske transportmuligheder og utrolige steder at overnatte – fra huse til hoteller og meget mere. Booking.com stiller også en platform til rådighed for entreprenører i rejse- og oplevelsesbranchen, store som små, som gør det muligt at nå ud til et globalt publikum og få sin virksomhed til at vokse. Booking.com findes på 43 sprog og tilbyder mere end 29 millioner registrerede overnatningsenheder, herunder mere end 6,2 millioner huse, lejligheder og andre unikke steder at overnatte. Booking.com tilbyder alt fra transport og spisesteder til seværdigheder, udflugter, begivenheder og aktiviteter over hele verden. Uanset hvor du vil hen og hvad du vil lave, gør Booking.com det nemt for dig og har desuden døgnåben kundeservice.

Du kan følge os påTwitterogInstagram, synes godt om os påFacebookog finde de seneste nyheder og data på voresnyhedsside.

Følg pressemeddelelser fra Booking.com

Flere pressemeddelelser fra Booking.com

Booking.com løfter sløret for dette års mest indbydende rejsemål og for modtagerne af Traveller Review Awards 202424.1.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse

Et rekordhøjt antal på 1,48 millioner partnere i 221 lande og områder anerkendes for deres store gæstfrihed med en Traveller Review Award 2024, herunder 3384 partnere i Danmark. Det største antal prismodtagere finder man for 7. år i træk i Italien med i alt 181.012 priser, efterfulgt af Spanien (125.611), Frankrig (124.361), Tyskland (86.910) og Storbritannien (74.754). Lejligheder er for 7. år i træk den mest prisbelønnede type overnatningssted med over 710.000 modtagne priser globalt set, mens feriehuse (213.824) for anden gang sniger sig foran hoteller (179.357) som nummer to. Arraial d'Ajuda i Brasilien tager prisen som dette års mest indbydende sted på jorden, mens Perthshire i Storbritannien også træder ind i rampelyset som jordens mest indbydende region i 2024.

Booking.com præsenterer modtagerne af Traveller Review Awards 2023 og dette års mest indbydende steder i verden7.2.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

● 1,36 millioner rejseudbydere – en ny rekord – anerkendes for deres gæstfrihed med en Traveller Review Award 2023, herunder 2788 i Danmark ● For sjette år i træk er det lejligheder (629.421) der får flest priser globalt set, i Danmark er lejligheder (789) også den mest belønnede type overnatningssted, efterfulgt af feriehuse (776) og bed & breakfast-steder (404) ● Næsten hver tiende modtager af en pris på globalt plan har også fået mærkaten ”Bæredygtigt valg” takket være deres tiltag for at blive mere bæredygtige ● Polignano a Mare i Italien får debut på toppen af listen over dette års mest indbydende steder i verden, og La Rioja i Spanien er også ny på listen over de mest indbydende regioner i verden i 2023 KØBENHAVN – 7. FEBRUAR 2023 – I takt med at rejser vender tilbage i de fleste dele af verden, anerkender Booking.coms årlige Traveller Review Awards for 11. år i træk rejseudbydere fra 220 forskellige lande og områder for deres indsats for konsekvent at yde en fantastisk service o