Herlev og Dansk Byggeri fornyer aftale om partnerskab

Der er lærepladser til alle unge i Herlev, der vælger en håndværkeruddannelse, og erhvervsuddannelserne er kommet på skoleskemaet i folkeskolerne. Partnerskabsaftalen mellem Herlev Kommune og Dansk Byggeri Hovedstaden virker, og derfor fornyer parterne den toårige aftale for fjerde gang.

Herlev var den første kommune som tilbage i 2010 indgik en partnerskabsaftale med Dansk Byggeri. I dag har i alt 44 kommuner ladet sig inspirere af Herlev, og aftalen fungerer så godt, at det nu er fjerde gang, den toårige partnerskabsaftale bliver fornyet.

- Vi har fundet en model, der virker. Samarbejdet mellem kommunen, Dansk Byggeri og de lokale erhvervs- og folkeskoler gør, at vi arbejder i samme retning. Derfor lykkes vi også med fx at finde lærepladser til alle unge i Herlev, der går i gang med en erhvervsuddannelse inden for byggeri. Hvert andet år tager vi aftalen op til revision, og så længe det virker, så fornyer vi den, siger borgmester i Herlev, Thomas Gyldal Petersen.

Dansk Byggeri Hovedstaden glæder sig over de positive resultater i Herlev, og at partnerskabsaftalen nu bliver fornyet endnu engang.

- Det startede med en fælles indsats med at finde lærepladser til alle unge i kommunen, som tog en erhvervsuddannelse, men siden har samarbejdet også udviklet sig til forskellige indsatser i folkeskolerne, som kan være med til at få flere unge til at åbne øjnene for de mange muligheder en erhvervsuddannelse inden for bygge- og anlægsbranchen giver. Det er jo i både kommunens og virksomhedernes interesse, at vi får uddannet så mange faglærte, at de lokale virksomheder også i fremtiden kan få de medarbejdere, de har brug for. Det kan vi ikke gøre uden erhvervsskolerne, som også spiller en stor rolle i partnerskabet, siger formand for Dansk Byggeri Hovedstaden, Mads Raaschou.

Partnerskabsaftalen mellem Herlev Kommune, Dansk Byggeri Hovedstaden, Dansk Erhverv, Dansk Metal Hovedstaden, Next Uddannelse København, TEC Teknisk Erhvervsskole Center og Knord bliver underskrevet tirsdag den 30. april kl. 11 på 10. klassescentret på Kildegårdskolen Vest, Dildhaven 40, 2730 Herlev. Pressen er velkommen. Se program og invitation i den vedhæftede fil.

Borgmester i Herlev, Thomas Gyldal Petersen, telefon 44 52 70 07
Formand for Dansk Byggeri Hovedstaden, Mads Raaschou, telefon 28 44 00 88