Her har du årets Julemærkekunstner: Magisk strøg over Julemærket 2016

Per O. er årets kunstner bag Julemærket.

Du er ikke alene, hvis du synes godt om de danske omslagsillustrationer til Harry Potter-bøgerne. Faktisk blev de, i skarp konkurrence med illustrationer fra nogle af klodens bedste bogillustratorer, kåret til verdens bedste af Harry Potter fans verden over. Manden bag er den danske illustrator og billedkunstner Per Oluf Jørgensen eller Per O., som han selv foretrækker at kalde sig. En produktiv herre, som arbejder for en lang række forlag og blandt andet står bag de årlige plakater til Eventyrteatret.

I år kan 58-årige Per O. føje en ny titel til cv’et, nemlig kunstner af Julemærket 2016. Om det at tegne årets Julemærke siger Per:

- Listen af meget dygtige kunstnere, der har tegnet Julemærket i årenes løb, er lang.  Så blot det at blive spurgt føles ærefuldt, men også skræmmende. Samtidig har jeg rigtig stor respekt for Julemærkefonden og det arbejde, de udfører og har udført i så mange år.  Det er virkelig en ære blot at være med i et hjørne af det projekt.

Motivet afsløres 31. oktober

Hvordan selve motivet ser ud, må du vente lidt på endnu. Det afsløres af Julemærkefondens protektor, H.K.H. Kronprinsessen, den 31. oktober på Københavns Rådhus.

Uanset krig, fred og konjunkturer op eller ned, er der hvert år siden 1904 udgivet et Julemærke til støtte for børn på Julemærkehjem. I år er det derfor Julemærke nummer 113 i en ubrudt række, og mon ikke det bliver et magisk et …?

Du kan læse mere om Per O. og se eksempler på hans illustrationer på per-o.dk

Du kan læse mere om Julemærket og Julemærkehjemmene på julemaerket.dk

Fakta, Julemærkefonden

Driver de fire Julemærkehjem i Danmark
Hvert år får 750 børn et ophold på et Julemærkehjem
Børn på Julemærkehjem kæmper med mistrivsel, mobning, ensomhed og lavt selvværd
Salget af Julemærker dækker cirka en tredjedel af omkostningerne til Julemærkehjemmene
Julemærkehjemmene modtager 4,5 % i offentligt tilskud
Læs mere på julemaerket.dk

Kilde: Julemærkefonden

Har du spørgsmål til pressemeddelelsen er du velkommen til at kontakte fundraising- og kommunikationschef Hanne Nielsen på tlf. 5114 8180 eller hanne.nielsen@julemaerket.dk.

Per O. er årets kunstner bag Julemærket.

Julemærket er en af de få helt igennem danske juletraditioner. Manden bag idéen er Einar Holbøll, som i 1903 var postekspedient, og som synes, den megen julepost, godt kunne gøre gavn også.

I 1904 kom det første Julemærke på gaden, og siden da, om konjukturerne har gået op eller ned, krig eller fred, har danskerne bakket op om Julemærket hver eneste år. I år er det Julemærke nr. 113, der kan købes fra den 1. november landet over.

Læs mere om Julemærkets historie: https://www.julemaerket.dk/720/julemrketshistorie