Her er vinderne af Københavns Kongres og Event Award 2016

En vindmøllekongres, et VM i bueskydning, en marinebiologkongres og en iværksætterkongres løb med priserne ved Københavns Kongres og Event Award tirsdag aften. Arrangementet er en hyldest til alle værter og arrangører af internationale kongresser og sportsevents, der i 2015 var med til at sætte København på verdenskortet. En dugfrisk opgørelse viser, at alene de internationale kongresser, der blev afholdt i sidste år, genererede en turismerelateret omsætning på mere end 850 millioner kroner til hovedstaden.

Hvert år er København værtsby for op mod et par hundrede internationale kongresser og events, og tirsdag aften fejrede Wonderful Copenhagen og Københavns Kommune de ildsjæle, der stod bag sidste års vigtige begivenheder. De er typisk ulønnede, og deres bedrift gør en markant forskel for deres fag- og interesseområde, og ikke mindst for København.

En ny opgørelse viser, at alene de 169 internationale kongresser, der blev afholdt i København i 2015, genererede en turismerelateret omsætning til byen på mere end 850 millioner kroner og over 1.000 afledte jobs i hovedstaden.

Det glæder Anna Mee Allerslev, beskæftigelses- og integrationsborgmester, der sammen med Carl Christian Ebbesen, kultur- og fritidsborgmester, og Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, var vært på Rådhuset ved Københavns Kongres og Event Award 2016. Hun siger:

Kongresser skaber job og vækst i København og i hele landet, samtidig med at de giver København en international profil. Derfor er det vigtigt, at vi fejrer alle de, der bruger tid og kræfter på at trække kongresserne hertil samt afviklet dem.”

Også Carl Christian Ebbesen er begejstret:

”Det er en stor ære at være med til at fejre de værter og arrangører, som gør en særlig indsats omkring internationale begivenheder i København. De mange kongresser og events er en vigtig indtægtskilde for vores by, og målet er at tiltrække endnu flere. Derfor synes jeg, at vi skal bakke op om ildsjælenes indsats på alle de måder, vi kan.”

To stærke fagjuryer – én for kongresser og én for sportsevents, med håndplukkede repræsentanter fra bl.a. vidensmiljøer, erhvervsliv, sportsmiljøet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen – afgjorde, hvem der løb med priserne i kategorierne ’Årets kongresvært for kongresser med mere end 1.000 deltagere’, ’Årets kongresvært for kongresser med mindre end 1.000 deltagere’, ’Årets bedste sportsevent’ og ’Årets initiativpris’.

Årets danske kongresværter blev Vindmølleindustrien, for EWEA Offshore 2015, samt International Council for the Exploration of the Sea, vært ved marinebiologikongressen ICES Annual Science Conference 2015. VM i Bueskydning 2015, arrangeret af Bueskydning Danmark, løb med sejren i kategorien Årets bedste sportsevent.  Årets initiativpris - en særpris til en event eller person, der på en nytænkende måde har gjort en indsats for byen - gik til JA-Alumni Denmark for iværksætterkonferencen 12th Annual JA-Alumni Conference Entrepreneurship for better or for worse.

Kongresser og events som vækstmotor
Sammen med danske forskere, læger og andre ildsjæle, arbejder Wonderful Copenhagen og netværket Meetingplace Wonderful Copenhagen målrettet på at tiltrække internationale kongresser og events til hovedstaden. I 2016, som bliver et rekordstort kongresår i København, lægger flere end 100.000 delegerede vejen forbi hovedstaden til internationale kongresser, og med dem en forventet turismerelateret omsætning på 1,2 milliarder kroner. Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, siger:

”At 2016 bliver et rekordår skyldes mange års systematisk salgs- og brandingarbejde. Internationale kongresser er rigtig god forretning, og vi oplever hele tiden en stigende konkurrence fra andre byer. Derfor har København, og de mange interessenter i byen, en vigtig opgave i at fastholde vores internationale position som populær kongresby.”

Baggrundsinformation om vinderne ved Københavns Kongres og Event Award 2016

Årets kongresvært for: ’Kongresser større end 1.000 deltagere’:

Vinder: Vindmølleindustrien
Vært for: European Wind Energy Association Offshore 2015 - EWEA Offshore 2015
Fakta: EWEA Offshore 2015 samlede 8.000 delegerede og 430 udstillere i Bella Center fra 10.-12. marts 2015.
Nomineret fordi:Kongressen cementerer Danmark som globalt førende inden for vindkraft. Ud over at inddrage både myndigheder, organisationer, virksomheder, studerende og media i mange forskelligartede aktiviteter, har den yderst professionelle afvikling af både kongres og outreach-program medvirket til, at kongressen kan blive tilbagevendende i København.
De andre nominerede i kategorien var: EAPC 2015 – 14th World Congress of the European Association of Palliative Care og 16th International Inner Wheel Convention.

Årets kongresvært for: ’Kongresser med mindre end 1.000 deltagere’:
Vinder: International Council for the Exploration of the Sea
Vært for: ICES Annual Science Conference 2015
Fakta: Samlede 734 delegerede i DGI-Byen fra 21.-25. september 2015.
Nomineret fordi: ICES formåede at skabe en kongres, som udviste en usædvanlig stor fantasifuldhed, engagement og originalitet. Kongressens videnskabelige program lagde sig tæt op ad styrkepositioner i Danmark og skabte opmærksomhed i både danske og internationale medier. Studerende fra både Danmark og Greater Copenhagen blev inkluderet, og en opfindsom anvendelse af sociale medier blev taget i brug.
De andre nominerede i kategorien var: ECCA - The European Climate Change Adaptation Conference 2015 og EACD 2015 - Congress of the European Academy of Childhood Disabilities.

Årets bedste sportsevent:

Vinder: Bueskydning Danmark
Vært for: VM i Bueskydning 2015
Fakta: Samlede 590 deltagere i Sundby Idrætspark og på Christiansborg Slotsplads fra 27. juli – 2. august 2015.
Nomineret fordi: VM i Bueskydning 2015 formåede at afholde en succesfuld sportsevent på en innovativ og nytænkende måde. I de majestætiske rammer satte Bueskydning Danmark en nichesport på den mediemæssige skydeskive og ramte bulls eye med et involverende outreach-program og betydelig international medieomtale.
De andre nominerede i kategorien var: ICF Canoe Sprint World Cup 2015 og Copenhagen Open – EM i Standarddans for professionelle.

Årets initiativpris:
Vinder: JA Alumni Denmark
Vært for: 12th Annual JA-Alumni Conference – Entrepreneurship for better or for worse
Fakta: Konferencen samlede 150 deltagere i SOHO, DGI byen, Urban, NEST, DTU fra 19.-23. august 2015.
Nomineret fordi: Konferencen er indbegrebet af initiativånd og entreprenørskab. JA Alumni Denmark har gjort rigtig god reklame for København via en række kreative events. De skabte tillige et nyt, blivende initiativ for deres fremtidige kongresser, som på meget fin vis koblede de delegerede sammen med de bedste startup-virksomheder i København.
De andre nominerede i kategorien var: Native Advertising Days og University of Copenhagen Postgraduate Law Conference 2015.

Læs mere om Københavns Kongres og Event Award.
Læs mere om hvordan Wonderful Copenhagen gratis hjælper med alt fra budproces til praktiske opgaver i forbindelse med at tiltrække internationale kongresser til København

Wonderful Copenhagen:
Ulrika Mårtensson,
senior kommunikationskonsulent, møder & kongresser
Tel. 2338 33072, ulm@woco.dk

Københavns Kommune:

Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen
Lasse Perrild-Mathiasen, pressechef, Beskæftigelse- og Integration
Tel. 3036 6527, el2p@bif.kk.dk

Kultur- og Fritidsforvaltningen
Henrik Larsen, pressechef, Kultur- og Fritid
Tel. 2365 2741, EQ5X@kff.kk.dk