Her er vinderne af Københavns Kongres og Event Award 2016

En vindmøllekongres, et VM i bueskydning, en marinebiologkongres og en iværksætterkongres løb med priserne ved Københavns Kongres og Event Award tirsdag aften. Arrangementet er en hyldest til alle værter og arrangører af internationale kongresser og sportsevents, der i 2015 var med til at sætte København på verdenskortet. En dugfrisk opgørelse viser, at alene de internationale kongresser, der blev afholdt i sidste år, genererede en turismerelateret omsætning på mere end 850 millioner kroner til hovedstaden.

Hvert år er København værtsby for op mod et par hundrede internationale kongresser og events, og tirsdag aften fejrede Wonderful Copenhagen og Københavns Kommune de ildsjæle, der stod bag sidste års vigtige begivenheder. De er typisk ulønnede, og deres bedrift gør en markant forskel for deres fag- og interesseområde, og ikke mindst for København.

En ny opgørelse viser, at alene de 169 internationale kongresser, der blev afholdt i København i 2015, genererede en turismerelateret omsætning til byen på mere end 850 millioner kroner og over 1.000 afledte jobs i hovedstaden.

Det glæder Anna Mee Allerslev, beskæftigelses- og integrationsborgmester, der sammen med Carl Christian Ebbesen, kultur- og fritidsborgmester, og Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, var vært på Rådhuset ved Københavns Kongres og Event Award 2016. Hun siger:

Kongresser skaber job og vækst i København og i hele landet, samtidig med at de giver København en international profil. Derfor er det vigtigt, at vi fejrer alle de, der bruger tid og kræfter på at trække kongresserne hertil samt afviklet dem.”

Også Carl Christian Ebbesen er begejstret:

”Det er en stor ære at være med til at fejre de værter og arrangører, som gør en særlig indsats omkring internationale begivenheder i København. De mange kongresser og events er en vigtig indtægtskilde for vores by, og målet er at tiltrække endnu flere. Derfor synes jeg, at vi skal bakke op om ildsjælenes indsats på alle de måder, vi kan.”

To stærke fagjuryer – én for kongresser og én for sportsevents, med håndplukkede repræsentanter fra bl.a. vidensmiljøer, erhvervsliv, sportsmiljøet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen – afgjorde, hvem der løb med priserne i kategorierne ’Årets kongresvært for kongresser med mere end 1.000 deltagere’, ’Årets kongresvært for kongresser med mindre end 1.000 deltagere’, ’Årets bedste sportsevent’ og ’Årets initiativpris’.

Årets danske kongresværter blev Vindmølleindustrien, for EWEA Offshore 2015, samt International Council for the Exploration of the Sea, vært ved marinebiologikongressen ICES Annual Science Conference 2015. VM i Bueskydning 2015, arrangeret af Bueskydning Danmark, løb med sejren i kategorien Årets bedste sportsevent.  Årets initiativpris - en særpris til en event eller person, der på en nytænkende måde har gjort en indsats for byen - gik til JA-Alumni Denmark for iværksætterkonferencen 12th Annual JA-Alumni Conference Entrepreneurship for better or for worse.

Kongresser og events som vækstmotor
Sammen med danske forskere, læger og andre ildsjæle, arbejder Wonderful Copenhagen og netværket Meetingplace Wonderful Copenhagen målrettet på at tiltrække internationale kongresser og events til hovedstaden. I 2016, som bliver et rekordstort kongresår i København, lægger flere end 100.000 delegerede vejen forbi hovedstaden til internationale kongresser, og med dem en forventet turismerelateret omsætning på 1,2 milliarder kroner. Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, siger:

”At 2016 bliver et rekordår skyldes mange års systematisk salgs- og brandingarbejde. Internationale kongresser er rigtig god forretning, og vi oplever hele tiden en stigende konkurrence fra andre byer. Derfor har København, og de mange interessenter i byen, en vigtig opgave i at fastholde vores internationale position som populær kongresby.”

Baggrundsinformation om vinderne ved Københavns Kongres og Event Award 2016

Årets kongresvært for: ’Kongresser større end 1.000 deltagere’:

Vinder: Vindmølleindustrien
Vært for: European Wind Energy Association Offshore 2015 - EWEA Offshore 2015
Fakta: EWEA Offshore 2015 samlede 8.000 delegerede og 430 udstillere i Bella Center fra 10.-12. marts 2015.
Nomineret fordi:Kongressen cementerer Danmark som globalt førende inden for vindkraft. Ud over at inddrage både myndigheder, organisationer, virksomheder, studerende og media i mange forskelligartede aktiviteter, har den yderst professionelle afvikling af både kongres og outreach-program medvirket til, at kongressen kan blive tilbagevendende i København.
De andre nominerede i kategorien var: EAPC 2015 – 14th World Congress of the European Association of Palliative Care og 16th International Inner Wheel Convention.

Årets kongresvært for: ’Kongresser med mindre end 1.000 deltagere’:
Vinder: International Council for the Exploration of the Sea
Vært for: ICES Annual Science Conference 2015
Fakta: Samlede 734 delegerede i DGI-Byen fra 21.-25. september 2015.
Nomineret fordi: ICES formåede at skabe en kongres, som udviste en usædvanlig stor fantasifuldhed, engagement og originalitet. Kongressens videnskabelige program lagde sig tæt op ad styrkepositioner i Danmark og skabte opmærksomhed i både danske og internationale medier. Studerende fra både Danmark og Greater Copenhagen blev inkluderet, og en opfindsom anvendelse af sociale medier blev taget i brug.
De andre nominerede i kategorien var: ECCA - The European Climate Change Adaptation Conference 2015 og EACD 2015 - Congress of the European Academy of Childhood Disabilities.

Årets bedste sportsevent:

Vinder: Bueskydning Danmark
Vært for: VM i Bueskydning 2015
Fakta: Samlede 590 deltagere i Sundby Idrætspark og på Christiansborg Slotsplads fra 27. juli – 2. august 2015.
Nomineret fordi: VM i Bueskydning 2015 formåede at afholde en succesfuld sportsevent på en innovativ og nytænkende måde. I de majestætiske rammer satte Bueskydning Danmark en nichesport på den mediemæssige skydeskive og ramte bulls eye med et involverende outreach-program og betydelig international medieomtale.
De andre nominerede i kategorien var: ICF Canoe Sprint World Cup 2015 og Copenhagen Open – EM i Standarddans for professionelle.

Årets initiativpris:
Vinder: JA Alumni Denmark
Vært for: 12th Annual JA-Alumni Conference – Entrepreneurship for better or for worse
Fakta: Konferencen samlede 150 deltagere i SOHO, DGI byen, Urban, NEST, DTU fra 19.-23. august 2015.
Nomineret fordi: Konferencen er indbegrebet af initiativånd og entreprenørskab. JA Alumni Denmark har gjort rigtig god reklame for København via en række kreative events. De skabte tillige et nyt, blivende initiativ for deres fremtidige kongresser, som på meget fin vis koblede de delegerede sammen med de bedste startup-virksomheder i København.
De andre nominerede i kategorien var: Native Advertising Days og University of Copenhagen Postgraduate Law Conference 2015.

Læs mere om Københavns Kongres og Event Award.
Læs mere om hvordan Wonderful Copenhagen gratis hjælper med alt fra budproces til praktiske opgaver i forbindelse med at tiltrække internationale kongresser til København

Wonderful Copenhagen:
Ulrika Mårtensson,
senior kommunikationskonsulent, møder & kongresser
Tel. 2338 33072, ulm@woco.dk

Københavns Kommune:

Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen
Lasse Perrild-Mathiasen, pressechef, Beskæftigelse- og Integration
Tel. 3036 6527, el2p@bif.kk.dk

Kultur- og Fritidsforvaltningen
Henrik Larsen, pressechef, Kultur- og Fritid
Tel. 2365 2741, EQ5X@kff.kk.dk

Nye tal: Hovedstaden trækker væksten i sommerens turisme9.10.2018 14:07pressemeddelelse

Uanset om de rejsende, som har besøgt Danmarks hovedstad i sommeren 2018, er kommet hertil for at tage del i det lokale kulturliv, bruge fremmed valuta i detailhandel og på attraktioner eller for deltage i en kongres, så har der været flere end året før. Hovedstaden havde en vækst i overnatninger på hoteller mm. i de tre sommermåneder på 4,7 pct., mens landet samlet set havde tilbagegang med et resultat på -0,3 pct. I hovedstaden var der således over 183.000 flere overnatninger i juni, juli og august i forhold til de samme måneder sidste år. Væksten i hovedstadens turisme er primært båret af internationale besøgende. Det viser de seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik. Hovedstaden er en helårsdestination Samtidig med, der har været endnu flere overnatninger på hovedstadens hoteller mm. i sommeren 2018 end sidste sommer, så er København ikke kun en populær destination i de lyse sommermåneder. I hovedstaden er der stort fokus på at brede væksten i turismen ud over hele året. Det

Europas største kongres inden for reproduktion og embryologi kommer til København5.10.2018 09:46pressemeddelelse

En attraktiv destination med et stærkt forskningsmiljø inden for fertilitetsbehandling og et stort kongrescenter. Det er blot nogle af grundene til, at København netop har vundet værtskabet for Europas største kongres inden for human reproduktion og embryologi. København og Region Hovedstaden er hjemsted for en stærk, international forskningsklynge inden for fertilitetsbehandling, og det er i høj grad medvirkende til, at København netop er blevet valgt som værtsby for Europas største videnkongres inden for området, European Society of Human Reproduction and Embryology (ESHRE) i 2020. Kongressen, der fokuserer på netop infertilitet og reproduktion, forventes at tiltrække omkring 9.000-10.000 delegerede fra internationale viden- og forskningsmiljøer. ”Ufrivillig barnløshed er en alvorlig udfordring for de par, der er ramt af barnløshed og for samfundet generelt. Problemstillingen gælder ikke blot i Danmark men også internationalt. Vi er i regionen derfor rigtigt stolte af, at vores mange

Ny rapport: Hovedstaden driver væksten i Danmarks erhvervsturisme3.10.2018 12:06pressemeddelelse

Med en omsætning på 11,4 mia. kr. – alene i 2017 – står hovedstaden for 44 pct. af omsætningen på det danske mødemarked, der både dækker over kongresser og virksomhedsmøder. Hovedstadens andel af omsætningen på det danske mødemarked er således vokset siden den seneste analyse i 2012, hvor hovedstaden stod for 37 pct. af omsætningen. Det viser en ny analyse af det danske møde- og kongresmarked. Ud af den samlede omsætning på det danske mødemarked i 2017 på 26 mia. kr. udgjorde kongresserne over halvdelen af omsætningen, og her har hovedstaden særligt godt fat i de internationale kongresser. Og det er særligt de store internationale kongresser, hvor deltagerne har et gennemsnitligt døgnforbrug på ca. 4.200 kr., og dermed er det turistsegment, der bruger allerflest penge pr døgn under opholdet i Danmark, der sikrer hovedstadens store andel af omsætningen i den danske møde- og kongresbranche. På trods af at København er en lille storby i global sammenhæng, har den danske hovedstad i årtier

København er EU’s bedste turistdestination inden for digitalisering25.9.2018 14:00pressemeddelelse

EU Kommisionen har netop offentliggjort listen over de europæiske turistdestinationer, der klarer sig bedst i forhold til smart tourism, på tværs af en række parametre, og her er København udnævnt som bedste turistdestination inden for digitalisering. Det er Wonderful Copenhagen, der – i samarbejde med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning, har indstillet København til prisen. ”Vi er meget stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på vores egne og ikke mindst på byens vegne. Smart tourism og digitalisering er et område, vi har satset på og arbejder målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer, at vi udnytter de muligheder, digitaliseringen bringer. Det er derfor en anerkendelse, vi sætter rigtig stor pris på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. I indstillingen er bl.a. fremhævet Wonderful Copenhagens arbejde med influencers, udvikl

Reaktion fra Wonderful Copenhagen på C40 til København i 201912.9.2018 22:23pressemeddelelse

Borgmestertopmødet C40 Mayors Summit kommer til København i 2019. Reaktion fra Wonderful Copenhagen: ”Stort tillykke til Københavns Kommune og Realdania med værtskabet af C40 Mayors Summit, som vil samle politiske ledere fra verdens største byer i København i 2019. Valget understreger Københavns stærke internationale position som en by for vigtige og dagsordensættende konferencer, ikke mindst på miljø- og klimaområdet. Vi er derfor rigtig glade for at have bidraget til Københavns bud på C40 Mayors Summit 2019, som København vandt værtskabet af i konkurrence med andre internationale storbyer,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, der sammen med partnerne i Meetingplace-netværket hvert år byder på værtskabet af mere end 100 internationale videnkongresser - oftest inden for områder, hvor hovedstaden i forvejen har en international styrkeposition, herunder miljø- og klimaområdet.